Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

نحوه خروج اسپرم یا منی از بیضه ها

منی یا اسپرم ماده است که در موقع انزال از مرد خارج می شود. مهمترین عنصر اسپرم و قسمتی از این مایع توسط سایر غدد جنسی فرعی دیگر ساخته می شود. خود اسپرماتوزوئید در بیضه به وجود می آید.

به گزارش سایت طبتاج  ، اسپرم یا منی به یاخته های جنسی جانور نر گفته می شود که در غده های جنسی تولید می شود. این ماده با اسامی دیگری همچون نر یاخته یا زامه نیز نامیده می شود. اسپرم یا اسپرماتوزوآی بالغ یاختهٔ جنسی (گامت) جنس نر در بیشتر جاندارانی یافت می شود که به روش جنسی بارور می شوند. از دیگر ویژگی های اسپرم این است که تک دسته است و برای تحرک ، فروکتوز را که را که نوعی قند است و در منی وجود دارد در میتوکندری های خود می سوزاند و به انرژی تبدیل می کند.

دستگاه تناسلی و ادراری از لحاظ تشریح به یکدیگر ارتباط دارند. مجرای ادرار بال Urethra برای خارج کردن ادرار به کار می رود. قسمتی از این مجرا در آلت آمیزش مردانه قرار دارد. این مجرا علاوه بر خارج شدن ادرار محل خروج مایع منی نیز می باشد.

اسپرم یا منی

منی یا اسپرم ماده است که در موقع انزال از مرد خارج می شود. مهمترین عنصر اسپرم و قسمتی از این مایع توسط سایر غدد جنسی فرعی دیگر ساخته می شود. خود اسپرماتوزوئید در بیضه به وجود می آید. بیضه ها در چپ و راست و شکل آنها بیضوی شکل و یه اندازه یک آلو می باشد. طول آنها ۵/۳ تا ۵/۴ سانتیمتر است. این اندازه در افراد مختلف متفاوت می باشد. بیضه ها در کیسه ای به نام کیسه بیضه (Scrotm) از آلت اویزان است. بیضه ها علاوه بر اسپرماتوزوئید هورمونی را تولید می کنند که این هورمون مستقیما داخل سیستم خون شده و در بروز مشخصات جسمی و روانی نقش بسیار تعیین کننده دارد.

در محیط گرما و سرما اندازه خود بیضه ها تغییر نمی کند بلکه کیسه scrotum است که منقبض و منبسط می شوند.

مثلا در استحمام با آب گرم کیسه بیضه منبسط می شود و بیضه ها پایین تر قرار می گیرند در صورتیکه در آب سرد یا هوای سرد کیسه بیضه منقبض شده و بیضه را بالا می برد. به این دلیل تصور می شود که حالت بیضه ها تغییر کرده و به نظر می رسد که بیضه ها کوچک یا بزرگ می شوند.

درجه حرارت کیسه بیضه چند درجه از درجه کل حرارت بدن پایین تر می باشد این عضو به لحاظ حساسیت باید در درجه حرارت مساعد برای کارایی بیشتر حفظ شود.

راه خروج اسپرم از بیضه ها

راه ارتباطی بیضه ها و آلت تناسلی غیرمستقیم بوده و برای رسیدن به آلت راه پر پیچ و خم را طی می کند . این راه در شکل اعضا تناسلی مرد از نیمرخ به خوبی مشهود است. بیضه ها از تعداد بیشماری لوله های ریز تشکیل شده است. لوله ها کم کم به همدیگر پیوسته و از یک نقطه بیضه خارج می شود و به عضوی به نام اپیدیدیم منتهی می شوند. در این جا اسپرم مراحل رشد و تغییرات را می گذراند اپیدیدیم به موزات بیضه ها قرار گرفته اند و به آن چسبیده اند و شامل لوله های پیچیده و درهمی می باشد. اپیدیدیم طولش ۰۲ اینچ و عرضش یک چهارم اینچ می باشد. لوله هایی که اپیدیدیم آنها را تشکیل می ده بسیار طولانی می باشد که اگر این لوله ها را باز کنند و کنار هم قرار دهند طولش به بیش از بیست فوت (۵/۳۰ سانتی متر) می رسد.

به هر دلیلی این مجرا مسدود شود اسپرماتوزوئید قادر نخواهد بود که ازاین مجرا عبور کند و اگر چنین حالتی در دو طرف اتفاق بیفتد مرد عقیم خواهد بود. بیماری سوزاک یکی از علت های مهم مسدود شدن آنها می باشد، از علتهای دیگر میتوان عفونت و ضربه را نیز نام برد. اگر عفونت دو طرفه باشد لوله ها را مسدود کرده و شخص عقیم می گردد.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی