Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

واژن چیست | انواع واژن , ترشحات واژن

واژن چیست؟

به گزارش سایت طبتاج http://tebtaj.ir این عضو حساس و مهم در زنان که سلامت عمومی بدن را تامین می کند، انواع مختلفی دارد. در این مقاله با انواع واژن آشنا خواهید شد، چرا که واژن هر فردی نسبت به فرد دیگر دارای تفاوت هایی است که در این متن با آن بهتر آشنا خواهید شد. همچنین در این مقاله چندین عکس زیباترین دستگاه تناسلی زن را مشاهده خواهید کرد.

واژن چیست

 واژن یک لوله عضلانی و الاستیسیته و  است که از قسمت بیرون بدن تا رحم در داخل بدن ادامه دارد. واژن در حفره لگن خلفی مثانه و قدامی راست روده قرار دارد. طول واژن تا رحم به طور معمول هشت تا دوازده سانتی متر است که در طول رابطه جنسی و زایمان افزایش می‌یابد.

توجه: در زبان فارسی اندام تناسلی زن، واژن و مهبل مترادف هستند و معنی یکسانی دارند.

واژن چیست

سطح داخلی مهبل (واژن) در طی مقاربت جنسی، انعطاف پذیری و افزایش اصطکاک دارد. پوشش داخلی لگن از بافت شکمی تشکیل شده و این بافت، باعث حفاظت از لایه های زیرین واژن می شود.

ترشحات تولید شده توسط واژن به وسیله واژن و PH اسیدی برای جلوگیری از رشد باکتری ها و مخمرها صورت می گیرد.

در طول رابطه جنسی، واژن مانند یک ظرف عمل می کند و اسپرم را به رحم و لوله‌های فالوپی انتقال می‌دهد. ساختار کششی مهبل (واژن) اجازه می‌دهد تا هنگام وارد شدن آلت تناسلی مرد، در طول و قطر به کشش لازم برسد.

در طی زایمان هم، واژن به عنوان کانال تولد جنین از رحم و خارج از بدن مادر عمل می کند. یک بار دیگر، کشش مهبل (واژن) اجازه می دهد تا به میزان قابل توجهی  باز شده و جنین از آن خارج شود.

واژن یک عضو ارگانیک الاستیک، عضلانی است که رحم را با اندام های بیرونی خارجی متصل می کند. توجه کنید که شکل، بافت، اندازه، رنگ و ظاهر کلی واژن و اندام تناسلی زن می تواند با زنان دیگر، متفاوت باشد.

تصویر انواع واژن

انواع واژن

انواع مختلفی از واژن وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

زائده داخلی لابیا

یکی از انواع واژن به صورتی است که لب های درونی (labia minora) به طور کامل توسط لب های بیرونی (labia majora) تحت پوشش دهی قرار گرفته است و برجستگی لابیا در بخش داخلی قرار داشته و مشخص نیست.

زائده خارجی لابیا

یکی دیگر از اشکال واژن به صورتی است که لب های درونی (لابیا) خارج از لب بیرونی بوده و به صورت برجستگی  آویزان است.

واژن پف‌دار

در این شکل، لب های درونی و بیرونی، پایین تر از استخوان لگن قرار دارد.

در نوع دیگر واژن، گستردگی واژن در بالا و لب های داخلی بیشتر بوده و به سمت پایین متمایل است.

چاق شدن واژن

واژن لاله شکل

در این شکل، واژن مانند جوانه شکوفا شده گل بوده و لب های داخلی از طریق لب های بیرونی احاطه شده است.

ممکن است شکل ظاهری یا اندازه واژن در هر زنی متفاوت باشد اما انعطاف پذیری بالا و عملکرد واژن در هر شکلی، یکسان بوده و همه آنها را منحصر به فرد و زیبا می کند.

اندازه واژن

اندازه های واژن در افراد مختلف بسیار متفاوت است و هر فردی ممکن است اندازه‌های متفاوتی داشته باشد اما به طور میانگین به ترتیب به صورت زیر است.

اندازه طول واژن

در حالت عادی، طول واژن به صورت زیر است: ۹ الی ۱۰ سانتی‌متر (۳.۵ تا ۴ اینچ)

اندازه قطر واژن

به طور میانگین در حالت عادی به صورت زیر است: ۲.۴ تا ۶.۵ سانتی‌متر (۰.۹۴ الی ۲.۵۶ اینچ است)

طول واژن

علت احساس فشار و درد در واژن

علائم درد و ناراحتی واژن، بسته به علت اصلی، متفاوت است. به عنوان مثال، Vestibulitis ولوو یک بیماری است که تنها زمانی که فشار روی مهبل (واژن) شما وجود داشته باشد، ایجاد درد شدید می کند.

در مقابل، vulvodynia  هم نوعی بیماری است که باعث درد مزمن  و ثابت در ناحیه واژن می شود. درد واژن بسته به شرایط خاصی ممکن است با علائم زیر همراه باشد که هر کدام ممکن است علت خاصی داشته باشند :

  • خارش دردناک
  • سوزش
  • خستگی
  • درد در هنگام مقاربت
  • احساس گرگرفتگی و داغی

اگر درد واژن شما ناشی از عفونت باشد، ممکن است تخریب واژن غیر طبیعی ایجاد شود. به عنوان مثال، در صورتی که بوی نامطبوعی در ناحیه واژن ایجاد شود، این مشکل می تواند براثر عفونت مخمر یا باکتریایی باشد.

علائم عفونت واژن

درد واژن ممکن است به ناحیه واژن شما محدود شده یا ممکن است از لگن تا گردن رحم را در برگیرد. بنابراین، شایع ترین علت درد واژن، عفونت است.

سایر علل بالقوه درد واژن

  • آسیب های ناشی از روابط جنسی، زایمان، جراحی یا سایر موارد در روش های پزشکی – آتروفیس وولوواژینال به علت  کاهش استروژن پس از یائسگی
  • بیماری درد واژن و فرج
  • سرطان گردن رحم
  •  درد واژن همچنین می تواند بر اثر بیماری به نام مقاربت دردناک ایجاد می شود. این مشکل می تواند ناشی از روش های نادرست در طی رابطه جنسی، تغییرات هورمونی یا عدم تحریک جنسی باشد. درد واژن می تواند بر اثر شرایط روحی مانند سابقه سوء استفاده جنسی نیز ناشی شود.

در برخی موارد، پزشک ممکن است قادر به تعیین علت درد واژن نباشد. در این گونه مواقع اصطلاح پزشکی ولوودینیا را برای درد مزمن واژن با علت ناشناخته  به کار می برند.

انواع ترشحات واژن

زمانی که ترشحات واژن زیاد می شود اغلب زن ها نگران شده و به پزشک مراجعه می کنند. در واقع مشکل ترشحات واژن، مشکل اکثر زنان  است.

اما می توان گفت که در بسیاری مواقع ترشحات واژن طبیعی بوده و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. نکته قابل توجه در ترشحات واژن، رنگ ترشحات است که بیشتر بر طبق رنگ آن می توان مشکل را تشخیص داد.

در حالت عادی، تخلیه ترشح واژن به صورت مایعی است که در واژن و دهانه رحم ایجاد می شود. این مایع سیال، سلول های مرده و باکتری ها را حمل کرده و از واژن تخلیه می کند تا واژن تمیز نگه داشته شده و از عفونت جلوگیری شود.

همچنین تخلیه واژینال در مقدار کم و به رنگ روشن تا شیری، طبیعی بوده و این ترشحات ممکن است بوی کمی داشته باشد. دقت کنید، چنانچه بوی ناخوشایندی داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد.

انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن عبارتند از:

ترشح زرد

ترشح زرد رنگ، تخلیه‌ای غیر طبیعی می‌باشد، زیرا این موضوع علائم عفونت باکتریایی یا عفونت‌های جنسی است.

ترشح سفید

در صورتی که ترشحات واژن متراکم و سفید رنگ بوده و با علائم دیگری مانند خارش، سوزش و تحریک همراه باشد احتمالا به علت عفونت مخمری است. اما اگر این علائم وجود نداشته باشد، این ترشحات طبیعی است.

ترشح قهوه‌ای رنگ

ترشحات قهوه ای رنگ  ممکن است در طی دوره های نامنظمی ایجاد شود. ترشحات قهوه رنگ ممکن است نشانه ای از بیماری جدی بوده و بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

این مشکل می تواند نشانه ای از سرطان رحم یا گردن رحم باشد. علاوه بر این، در طی دوران یائسگی، خونریزی واژینالی طبیعی نبوده و نیاز به پیگیری دارد.

ترشح سبز رنگ

تخلیه ترشح سبزرنگ طبیعی نیست. این  ترشح علامت عفونت باکتریایی یا عفونت منتقله از راه جنسی است.

ترشح واژن غیرطبیعی

ترشحات عفونت مخمر

عفونت مخمری که از طریق افزایش رشد قارچ در واژن ایجاد می‌شود به صورت ترشحات سفید، همراه با خارش، قرمزی، تحریک و سوزش است.

تقریبا ۹۰ درصد از زنان در بعضی از مراحل زندگی خود، یک بار به عفونت مخمری مبتلا می‌شوند. عفونت های مخمری مسری نیستند و کرم ضد قارچی بدون نسخه برای استفاده و درمان در دسترس است.

توصیه می شود که از تمام  تغییرات طبیعی و غیر طبیعی در ترشحات واژن آگاهی داشته باشید. این موضوع  به بیماران اجازه می دهد تا عفونت و سایر مشکلات را شناسایی کنند.

در صورت بروز هر گونه مشکل غیر عادی همراه با سوزش، خارش، درد و ترشحات غیر طبیعی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نکات مهم در مورد انواع واژن

در ادامه نکات مهمی که در مورد واژن باید بدانید را می‌گوییم:

۱. آنچه که می‌خورید روی بوی واژن تاثیر دارد

وقتی ph واژن کم می‌شود، می‌تواند منجر به عفونت، بوی بد واژن و … شود. ph متعادل واژن باید بین ۳.۸ تا ۴.۵ باشد. یکی از روش‌های حفظ تعادل ph واژن در بازه نرمال، مصرف غذاهای سالم است مانند ماست، پروبیوتیک ها و کرن‌بری است.

۲. استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم، واژن را از شایعترین بیماری های آمیزشی محفوظ نگه می‌دارد.

۳. واژن می‌تواند خود را تمیز نگه دارد

واژن با تعداد زیادی غده که وظیفه حفظ تمیزی و سلامت ناحیه واژن را دارند پوشیده شده است و مواد لازم برای حفظ سلامت آن را منتشر می‌کند. چیزی که منجر به عفونت واژن می‌شود در درجه اول استفاده زیاد از شوینده‌های شیمیایی و تمیز‌کننده‌های مختلف است. توجه کنید که استفاده کم از تمیز‌کننده ملایم کافی است و بیش از حد وسواس به خرج دادن نهایتا منجر به عفونت خواهد شد، چرا که باکتری و مواد لازم در ناحیه واژن از طریق این شوینده‌ها از بین خواهند رفت.

۴. واژن هنگام تحریک بزرگ می‌شود

اندازه واژن در حالت طبیعی ۹-۱۰ سانتی‌متر است اما در حالت برانگیختگی حتی می‌تواند تا دو برابر بزرگ شود.

۵. همانند پوست صورتتان، پوست واژن هم با افزایش سن چین و چروک بر می‌دارد.

این یک اتفاق نرمال است و مانند سایر قسمت‌های بدن، واژن هم با افزایش سن تغییر حالت می‌دهد.

۶. ممکن است بعد از زایمان شکل واژن شما به طور کلی تغییر کند

اگر در این مورد احساس خوبی ندارید و می‌خواهید که به حالت قبلی برگردد، ورزش‌ها و تمرینات کگل بسیار کمک خواهد کرد.

تفاوت اندام تناسلی زن و دختر

قاعدتاً اندام تناسلی زنان و دختران متفاوت است. با افزایش سن، واژن نیز دچار تغییراتی می‌شود یکی از اولین تفاوت‌ها رشد مو است به طوری که قبل از سن بلوغ، واژن دختران مویی ندارد ولی کم کم شاهد رشد مو خواهند شد. همچنین اندازه واژن با افزایش سن بزرگتر شده و چین و چروک بر میدارد.

 

مطالب مرتبط با پست بالا را بخوانید :

دستگاه تناسلی دختران + عکس :: طبتاج

tebtaj.ir › post › دستگاه-تناسلی-د...
در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید . محسن باقری خطیبانی. نویسنده: محسن باقری خطیبانی. ۱۹ اردیبهشت ۹۹. دستگاه تناسلی دختران + عکس.

آشنایی با اجزاء آلت تناسلی زنان :: طبتاج

tebtaj.ir › post › آشنایی-با-اجزاء-آل...
دستگاه تناسلی خارجی زنان شامل فرج (ولو)، مهبل (واژن) و پرده بکارت (هایمن) است.فرج قسمت کاملا خارجی دستگاه تناسلی زنان است که از بیرون بدن قابل رؤیت است و به ...

آلت تناسلی زنان + عکس :: طبتاج

tebtaj.ir › post › penis-Women-Photo
اسپرم در حین فعالیت جنسی در اثر انزال از طریق آلت مردانه وارد اندام تناسلی زنانه می شود. اسپرم در داخل واژن (یکی از اجزای دستگاه تناسلی زنان) شنا کرده و وارد رحم می ...
اندام تناسلی زنان عضوی است که ساختار خاصی دارد ، خانم ها اغلب در مورد واژن اطلاعات چندانی ندارند در حالیکه اهمیت آگاهی در این مورد می تواند کاربردی باشد.
Visitaste esta página el 13/09/20.

آلت تناسلی زن یا دستگاه تناسلی زنان + عکس :: طبتاج

tebtaj.ir › post › آلت-تناسلی-زن-یا...
آلت تناسلی زن یا دستگاه تناسلی زنان بخشی از بدن زنان است که برای فعالیت جنسی و باروری تخصص یافته است . بررسی دقیق این ارگان به ما در مورد فهم دقیق ...

دستگاه تولید مثل در دختران + عکس :: طبتاج

tebtaj.ir › post › دستگاه-تولید-مث...

آموزش خوردن واژن آلت تناسلی زن :: طبتاج

tebtaj.ir › post › آموزش-خوردن-واژن-آ...
آموزش س.ک.س دهانی ( خوردن واژن و آلت تناسلی ) خیلی از مردها با لیسیدن و یا خوردن واژن همسر خود عشق را ابراز می کنند. در مقابل مردان زیادی هم هستند که هیچ علاقه ای به این ...
Visitaste esta página 2 veces. Última visita: 13/09/20

آشنایی با آناتومی دستگاه تناسلی زنان :: طبتاج

tebtaj.ir › post › آشنایی-با-آناتومی...
اسپرم توسط دستگاه تناسلی مردانه و تخمک توسط دستگاه تناسلی زنان تولید می شوند. اسپرم در حین فعالیت جنسی در اثر انزال از طریق آلت مردانه وارد دستگاه تناسلی ...

حدود 10 درصد از زنان می توانند حین ارگاسم با انقباض عضلات کف لگن مایعی روشن از مجاری ادرار خود ترشح کنند که ادرار نیست بلکه ” انزال زنانه ” است. این مایع ..

تهیه و تنظیم در سایت طبتاج http://tebtaj.ir

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی