Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

علل اعتیاد جنسی و سیر نشدن از سکس و رابطه جنسی

عدم درمان اعتیاد جنسی می تواند بیمار را دچار مشکلات سلامت روان در اثر تداوم احساس گناه، اضطراب، و عزت نفس پایین کند. برخی از افراد دچار افسردگی و اضطراب شدید ناشی از حس گناه و ترس از دادن آبرو و اعتبار خود می شوند

به گزارش سایت طبتاج   اعتیاد جنسی عارضه ای است که در آن فرد نمی تواند رفتارهای جنسی خود را کنترل کند. اشتغال دائمی به رابطه جنسی بر توانایی فرد در کار، حفظ رابطه عاطفی و انجام فعالیت های روزمره تاثیر می گذارد.

سایر اصطلاحاتی که برای اعتیاد جنسی به کار می رود عبارتند از هایپرسکشوال، رفتار جنسی جبری و وابستگی جنسی. درمان می تواند به بیمار کمک کند، اما بدون درمان رفتارهای فرد تشدید می شود.

حقایقی در مورد اعتیاد جنسی:

اعتیاد جنسی فرد را از کنترل رفتار جنسی خود بازمی دارد. علت آن مشخص نیست.

این حالت می تواند به شدت روی زندگی شخصی فرد تاثیر بگذارد. رفتارهای معمولی که در فرد دیده می شود عبارتند از خودارضایی اجباری، استفاده دائمی از پرونوگرافی، نمایش اعضای جنسی، ناتوانی در کنترل تکانه های جنسی.

اعتیاد جنسی چیست؟

فردی که دچار اعتیاد جنسی است با افکار و میل جنسی شدید روبه روست. افکار آنها به حدی به اعمال جنسی مشغول است که دیگر فعالیت ها و رفتارهای وی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر میل جنسی در فرد غیرقابل کنترل شود، فرد در تعاملات اجتماعی خود دچار مشکل خواهد شد. در برخی موارد، فردی که دارای زندگی جنسی سالمی است، نیز ممکن است دچار وسواس و اعتیاد شود.

علل:

علت ابتلا به این نوع رفتار مخرب هنوز کاملا مشخص نیست. اعتیاد ریشه در مرکز پاداش مغز دارد. این حالت زمانی رخ می دهد که برخی از بخش های مغز برای مکانیسم های بقا پاسخ لذت اشتباه می فرستد. از آنجا که فعالیت جنسی حجم زیادی از دوپامین تولید می کند، در بدن احساس لذت تولید می شود. در نتیجه مغز احساس لذت را برای بقا ضروری تشخیص می دهد. تحقیقات مختلف وجود ارتباط بین عملکرد اشتباه در بخش های مختلف مغز و ابتلا به اعتیاد جنسی را ثابت کرده اند.

تحقیقات دیگر بروز این نوع رفتار را در فرزندان خانواده های پرتنش محتمل دانسته اند. احتمال وجود سابقه آزار جنسی در کودکی این افراد نیز می رود. بسیاری از افرادی که دچار این نوع الگوی رفتاری بوده اند، به وجود نوعی از اعتیاد در خانواده خود اشاره کرده اند. این نوع اعتیاد می تواند همراه با دیگر اشکال اعتیاد در فرد دیده شود.

علائم اعتیاد جنسی:

افراد مبتلا به اعتیاد جنسی ممکن است به انواع رفتارهای جنسی اعتیاد داشته باشند. این امر تعریف عارضه و علائم آن را دشوار می سازد. برخی از این رفتارها عبارتند از:

خودارضایی جبری

روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد/ رابطه های یک شبه

استفاده مداوم از پرنوگرافی

رابطه جنسی ناامن

رابطه جنسی اینترنتی

رابطه با کارگران جنسی

نشان دادن آلت تناسلی خود

دید زدن مخفیانه دیگران

برخی از رفتارهای مرتبط با اعتیاد جنسی عبارتند از:

ناتوانی در حفظ حریم و مرز دیگران در رابطه جنسی

احساس شرم و گناه

ادامه رفتار، با وجود آگاهی از عواقب مالی، پزشکی و اجتماعی این نوع رفتار

الگوی مداوم شکست در برابر خودداری از رابطه جنسی

رها کردن امور شغلی و اجتماعی به دلیل اعتیاد جنسی

بی قراری، اضطراب و خشم در صورت نبودن امکان برقراری رابطه جنسی

عدم درمان اعتیاد جنسی می تواند بیمار را دچار مشکلات سلامت روان در اثر تداوم احساس گناه، اضطراب، و عزت نفس پایین کند. برخی از افراد دچار افسردگی و اضطراب شدید ناشی از حس گناه و ترس از دادن آبرو و اعتبار خود می شوند. دیگر مشکلات عدم درمان این عادت عبارتند از از بین رفتن روابط خانوادگی، تمام شدن روابط عشقی، مشکلات مالی، ابتلا به بیماری های مقاربتی، و عواقب حقوقی رفتارهای جنسی نامناسب و خارج از عرف.

درمان اعتیاد جنسی:

درمان اعتیاد دشوار است، چرا که فرد معتاد اغلب رفتار خود را توجیه می کند و از پذیرش آن خودداری می کند. بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند نیز از پذیرش آن به عنوان یک مشکل خودداری می کنند.

پیشنهاد مطالعه: خطرات ایده آل گرایی

برخی از گزینه های درمانی عبارتند از:

عضویت در انجمن و گروه های درمانی:

برخی از انجمن ها، به خصوص به صورت آنلاین، به صورت محرمانه و گمنام اقدام به درمان اعتیاد جنسی می کنند. عضویت در این انجمن ها رایگان و بدن نام انجام می گیرد و اعضا با پیگیری جلسات و رهنمودها می توانند از شر الگوهای رفتاری و فکری خود خلاص شوند.

رفتار درمانی شناختی:

رفتار درمانی شناختی روش دیگری است که با استفاده از تکنیک های مختلف به دنبال تغییر در رفتار است. این روش درمانی می تواند به فرد در پیشگیری از عود اعتیاد و تغییر رفتارهای جنسی کمک کند.

دارودرمانی:

دارودرمانی روش دیگری است که زیر نظر پزشک اجرا می شود. برخی از داروها می توانند میل جنسی فرد را کاهش دهند تا این اختلال تحت کنترل درآید.

حمایت دوستان و خانواده در درمان فرد نقش مهمی دارند. به دلیل ماهیت این رفتار، درک و تحمل آن برای اطرافیان به خصوص همسر بسیار دشوار است. با این حال، وجود شبکه حمایتی شامل دوستان معتمد برای کاهش رفتارهای مخرب و پیشگیری از عود رفتار می تواند مفید باشد.

برای رفع مشکل خود، هر چه سریع تر تمام روابط خارج از ازدواج خود را کنید و به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. اعتیاد شما باید زیر نظر یک متخصص ریشه یابی شده و بر این اساس درمان های مناسب تجویز شود.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی