Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

تحقیقات جدید می گویند : احتمالا باکتری واژن در سرطان دهانه رحم نقش دارد

نقش باکتری واژن در سرطان دهانه رحم

ابتلا به نوعی عفونت که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در آن نقش دارد از خطرات شناخته شده ایجاد سرطان دهانه رحم است. 

به گزارش سایت طبتاج  متحققان دانشگاه آریزونا هم در این باره گفته اند که ممکن است عوامل دیگری در این جریان دست داشته باشند چرا که به طور حتم تعدادی بیشتر از فاکتورها بر سرطان دهانه رحم تاثیر دارند.

به تازگی در روزنامه گزارش علمی به این مورد پرداخته شده است. در این مقاله محققان گفته اند که تعداد باکتری ها و عفونت واژن در خانم های مبتلا به سرطان یا آن هایی که در مرحله قبل از ابتلا به سرطان رحم هستند، با افراد سالم کاملا متفاوت است.

باکتری واژن

در این تحقیقات به طور واضح به این مورد اشاره شده است:درواقع میان نوع باکتری های واژن و وضعیت دهانه رحم رابطه مستقیمی وجود دارد؛ باکتری های "خوب" منجر به درمان عفونت واژن و باکتری های "مضر" منجر به بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم می شوند.

خانم ملیسا ام هربتس کرالووتز، دانشمند کالج پزشکی دانشگاه آریزونا، در این باره توضیح می دهد که "طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که در خانم هایی که سرطان دیواره رحم دارند یا آن هایی که در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند، تعدادی از باکتری های مضر جای لاکتوباسیلی - نوعی باکتری خوب - را می گیرند.

سرطان دهانه رحم و HPV

زمانی فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا می شود که سلول های موجود در دهانه رحم، یا سلول های داخلی واژن، رشدی غیرطبیعی داشته باشند و با گذشت زمان به تومور تبدیل شوند.

زمانی گفته می شود که فرد در معرض ابتلا به سرطان است که سلول های غیر نرمال در واژن وجود داشته باشند. با رشد سلول های غیرطبیعی و تبدیل شدن شان به سلول های سرطانی، سلول های نزدیک به خود را آلوده می کنند و در نهایت به سلول های سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند.

بافت های مربوط به مرحله قبل از سرطان باید "از بدن خارج شوند" تا دیگر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم فرد را تهدید نکند. در زمان انجام این کار سلول های سالم آسیب نمی بینند.

طبق تحقیقاتی که توسط دکتر ها در آمریکا انجام شده است، اعلام کرده اند که 0.6 درصد از خانم ها به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند.

در بین سال های 1975 تا 2010 میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم در آمریکا با کاهش 50 درصدی روبرو بوده است. آمارهای منتشر شده در طول سال های 2008 تا 2014 نشان می دهد که بیش از 66 درصد از زنان، از زمان تشخیص این سرطان، 5 سال دیگر زنده می مانند.

این ویروس از راه "تماس پوست به پوست" افراد دیگر را هم بیمار می کند؛ مانند روابط مقعدی، دهانی و واژن. این ویروس بیش از 150 گونه دارد و تعدادی در زنان و تعدادی در مردان مشاهده می شود.

معمولا سیستم دفاعی خود برای نابودی ویروس اقدام می کند و سلول های سالم هیچ آسبی نمی بینند. اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که ویروس مقاومت می کند و سیستم دفاعی نمی تواند آن را نابود کند که در این حالت منجر به ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان می شود.

ویروس HPV می تواند باعث ابتلا به سرطان زبان، گلو، مقعد و راست روده شود و این مورد هیچ ارتباطی به جنسیت فرد ندارد. ممکن است مردان به سرطان آلت تناسلی و زنان هم به سرطان های دهانه رحم، واژن و دستگاه تولید مثل مبتلا می شوند. همچنین خبر هایی از منابع نا مشخصی اظهار داشته اند که این نوع باکتری ها موجب ترشحات قهوه ای رنگ واژن می شود . اما صحت این خبر نا مشخص است !

تاثیر باکتری واژن

پروفسور هربست کرالوتز و دوستانش سعی کردند تا ارتباط میان ویروس HPV، شرایطی که بر بافت های واژن تاثیر می گذارد، و شدت رشد بافت های سرطانی در دهانه رحم را بررسی کنند.

این تیم برای انجام تحقیقات خود از 100 خانم که در دوران قبل از یائسگی بودند و موارد غیرنرمال زیاد و کمی را مشاهده کرده بودند، همراه با خانم هایی که سرطان مهاجم دهانه رحم داشتند و آن هایی که تحت مراقبت های سلامتی بودند، دعوت کردند تا در این تحقیقات همراهی شان کنند. خانم های دسته آخر نه سرطان داشتند و نه به موارد غیرمعمول در دهانه رحم برخورد کرده بودند، بلکه زنانی بودند که در بدنشان ویروس HPV یا وجود داشت یا نداشت.

اعضای این تیم به این نتیجه رسیدند که تعداد باکتری های لاکتوبیلوس همزمان با بیشتر شدن میزان موارد غیرمعمول در دهانه رحم، کاهش یافته اند.

باکتری لاکتوبیلوس در بدن به عنوان یک باکتری مفید شناخته می شود. 

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که نوعی باکتری دیگر به نام اسنیتیا رشد قابل توجهی داشته است. این ویروس باعث می شود تا فرد به مرحله قبل از سرطان دهانه رحم، سرطان و عفونت HPV مبتلا شود.

باکتری اسنیتا با مشکلاتی مانند سقط جنین، واژینوسیس، درد زودهنگام زایمان و سایر مشکلات از این قبیل در ارتباط است. بعلاوه نباید فراموش کنیم که این باکتری در روند ابتلا به عفونت HPV و مرحله قبل از سرطان دهانه رحم هم نقش دارد.

این سری از تحقیقاتی که به تازگی انجام شده اند از اهمیت خاصی برخوردارند، زیرا ثابت می کنند که باکتری استینا که در واژن قرار دارد با تمامی مراحل ابتلا به سرطان دهانه رحم در ارتباط است؛ از اولین برخورد با ویروس HPV گرفته تا مرحله قبل از سرطان دهانه،  باکتری استینا در تمام این مراحل نقش دارد.

البته چیزی که تاکنون مشخص نشده است این است که این باکتری تنها به عنوان یک ماده اولیه وجود دارد یا این که باعث پیشبرد سرطان دهانه رحم هم می شود. پروفسور هرببست کرالووتز معتقد است که این تحقیقات همچنان ادامه دارد.

نقش ملیت در ابتلا به سرطان دهانه رحم

درحقیقت نیمی از زنانی که در این تحقیقات شرکت کردند، اسپانیایی بودند و نیمی دیگر آمریکایی بودند. درنتیجه این تحقیقات پروفسور به شواهدی دست یافت که نشان می داد میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان اسپانیایی الاصل بیش از دیگران است. درنتیجه، این تیم مشتاق شدند تا عوامل دیگری که در ابتلا به این نوع از سرطان نقش دارند را هم کشف کنند.

آن ها موفق به کشف شواهدی شدند که احتمال موضوع نژاد را قوی تر می کند. به طور مثال، تعداد باکتری های اسنیتیا به نسبت تعداد باکتری های لاکتوبیلوس، در زنان اسپانیایی، بیش از سایرین است.

احتمالا این تحقیقات این نتیجه گیری را ثابت می کنند:ترکیب متفاوت باکتری های موجود در واژن خانم های اسپانیایی یکی از عواملی است که نشان می دهد خطر ابتلا به این سرطان خطرناک در جمعیت این کشور در حال افزایش است.

قدرت اسیدی واژن

این تحقیقات اولین مطالعاتی بود که نشان داد قدرت اسیدی واژن با میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد. در تحقیقات گذشته تنها مشخص شده بود که باکتری ها نمی توانند به خوبی در محیط اسیدی، زمانی که PH واژن 4.5 یا کمتر باشد، زندگی کنند. بنابراین با کم شدن میزان قدرت اسیدی واژن، میزان PH آن بیشتر می شود و باکتری های خطرناک فرصت بهتری برای رشد پیدا می کنند.

از طرف دیگر با بیشتر شدن تعداد باکتری های لاکتوبیلوس، میزان اسیدیته بودن واژن هم بیشتر می شود. این باکتری ها در تولید لاکتیک اسید نقش دارند.

پروفسور هربست کرالووتز ادامه می دهد "درصورتی که تعداد باکتری های لاکتوبیلی در واژن زیاد باشد، میزان PH این ناحیه کمتر می شود و نشان دهنده این است که خطری فرد را تهدید نمی کند."

او و همکارانش معتقد هستند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا به روابط موجود و اطلاعات کشف نشده دیگری هم دست پیدا کنند.

تهیه و تنظیم در سایت طبتاج

http://tebtej.ir

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی