Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

انواع بیماری جنسی و مقاربتی

هنگام برقراری رابطه جنسی ، احتمال انتقال ویروس ها یا باکتری ها به سادگی و به وسیله مایعات بدن از شخصی به شخص دیگر وجود دارد. در صورتی که شرایطی گرم و مرطوب (درست مثل شرایط ناحیه اندام تناسلی ) به وجود آید ،امکان رشد می یابند و پس از مدتی با بیماری های مقاربتی با بروز علائمی خاص به چشم می آیند.

به گزارش سایت  طبتاج  ، بیماری های مقاربتی به دنبال برقراری روابط جنسی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود و انواع متفاوتی دارد؛ از جمله آنها می توان بیماریهای مقاربتی دهانی و بیماری های مقاربتی مقعدی اشاره کرد. ما قصد داریم در این مقاله در مورد بیماری های مقاربتی و اینکه بیماری مقاربتی چیست اطلاعاتی مفید به شما عزیزان ارائه دهیم.

بیماری مقاربتی چیست ؟

بیماری های مقاربتی جنسی از انواع بیماری های مربوط به امور زناشویی هستند که در پی تماس جنسی بین دو نفر و بیشتر در میان نوجوانان و جوانان که از جنبه جنسی فعال تر می باشند شایع است.

علت به وجود آمدن بیماری های مقاربتی چیست؟

هنگام برقراری رابطه جنسی ، احتمال انتقال ویروس ها یا باکتری ها به سادگی و به وسیله مایعات بدن از شخصی به شخص دیگر وجود دارد. در صورتی که شرایطی گرم و مرطوب (درست مثل شرایط ناحیه اندام تناسلی ) به وجود آید ،امکان رشد می یابند و پس از مدتی با بیماری های مقاربتی با بروز علائمی خاص به چشم می آیند.

انواع بیماری های مقاربتی در امور زناشویی شامل بیماری های زیر می باشد:

۱- بیماری مقاربتی سوزاک شایع ترین بیماری مقاربتی

عامل بیماری سوزاک باکتری به نام نایسریاگنوره یاگنوکوک می باشد. این بیماری مقاربتی بیشتر جزء بیماریهای مقاربتی مردان می باشد اما بالاترین شیوع را در زنها دارد زیرا در خانم ها خیلی اوقات بدون علامت است. این بیماری به علت ویژگی های خاصی که میکروبش دارد خاص انسان است و مخزن دیگری غیر از انسان ندارد. این بیماری در بسیاری از افراد حتی گاه درمردها هم گرفتاری بدون علامت می دهد. بیماری مقاربتی سوزاک سبب عفونت موضعی دستگاه تناسلی و ادراری می شود. دوره کمون آن ۷-۲ روز است و لذا بلافاصله در ظرف ۷-۲ روز دچار علایم می شوند.

راه های انتقال بیماری مقاربتی سوزاک :

نزدیکی جنسی

از مادر به جنین

از طریق شپش زهار

علائم بالینی این بیماری مقاربتی:

سوزش ادرار

ترشح مایع چرکی زرد مایع به سبز

التهاب و انسداد پیشابراه

عفونت و التهاب بیضه ها


چگونه می توان بیماری های مقاربتی در زنان از جمله سوزاک را تشخیص داد ؟

در خانم ها علایم بالینی بصورت ترشح مایع چرکی از مجرا کمتر دیده می شود و بیشتر به صورت سوزش ادرار است. این بیماری در خانم ها می تواند عوارضی مثل عفونت گردن رحم و لوله های فالوپ را سبب شود که با درد، تب، قاعدگی دردناک و درد شدید هنگام نزدیکی همراه است. و نیز سبب زایمان زودرس التهاب بند ناف و کوری نوزاد می شود.

نحوه درمان بیماری مقاربتی سوزاک :

ارتباط سوزاک با ایدز مشخص است زیرا ویروس ایدز در فردی که دچار التهاب مجاری ادراری – تناسلی می باشد راحت تر نفوذ می کند. به خوبی با پنلی سیلین و سایر داروها درمان می شود و باید هر دو شریک جنسی درمان شوند.

۲- سیفیلیس یکی دیگر از بیماری های مقاربتی :

از دیگر بیماری های مقاربتی در امور زناشویی سیفلیس می باد که عامل این بیماری یک نوع اسپیروکت به نام ترپونما پالیدوم است. مخزن اصلی آن انسان است.امروزه در غرب به علت افزایش همجنس بازی شیوع آن در مردها افزایش یافته است. ایدز در کسانی که سیفلیس دارند احتمال انتقالش به علت زخم در ناحیه تناسلی بیشتر است. دوره کمون سیفلیس ۹۰-۱۰ روز است. اما متوسط سه هفته می باشد.مهمترین راه انتقال تماس جنسی است. سیفلیس سبب درگیری پوست؛مخاط ، احشاء و دستگاه تناسلی می شود.

بیماری مقاربتی سیفلیس ۴ مرحله دارد:

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله نهفته

مرحله سوم یا گرفتاری ویروس که ۳۰ درصد افراد وارد این مرحله می شوند که گرفتاری قلبی- عروقی عصبی و ضایعه پوستی بنام گوم ایجاد می شود.

ضایعات پوستی سیفلیس در مرحله اول بصورت یک زخم با قاعده که قوام غضروفی داردومنظره نسبتاً تمیز دارد و دردناک نیست که بنام شانکر گویند و در آزمایشات ترشحات آن ترپونم یافت می شود. در مرحله ثانوی با ضایعات پوستی و مخاطی همراه است که بیشتر در روی پشت و بازوها دیده می شود.

ضایعات مخاطی مهم در بیماری های مقاربتی سیفلس شامل موارد زیر می باشد :

زخم های سطحی دهان و حلق و لکه های مخاطی است. در مرحله نهفته فرد علایم بالینی ندارد اما فرد حاوی ترپونم است و می تواند انتقال دهد . در مرحله سوم مهمترین ضایعه گوم نام دارد که بین ۶ ماه تا چند سال می تواند ظهور کند و در همه جای بدن حتی در استخوان، معده؛مغز و … می تواند ایجاد شود و حاوی ترپونم نیست. گرفتاری قلب و عروق و گرفتاری عصبی از عوارض مهم مرحله سوم سیفلیس است. مرحله اول و دوم و سیفلیس نهفته قابل درمان با پنی سیلین است اما مرحله سوم سیفلیس قابل درمان نیست. در سیفلیس حاملگی اگر مادر قبل از هفته ۱۶ حاملگی درمان شود، جنین بیمار نمی شود اما اگر درمان نشود سبب مرگ کودک در دوره نوزادی یا مرده به دنیا آمدن نوزاد و یا سیفلیس مادرزادی از عوارض این نوع سیفلیس است.

۳- ایدز یکی از خطرناکترین بیماریهای مقاربتی

از دیگر بیماری های مقاربتی در امور زناشویی ایدز می باشد که طبق آمار گرفته شده در حال حاضر تقریبا ۲۱۰۰۰۰ نفر در آمریکا از بیماری جنسی ایدز کلاسیک رنج می برند. دست اندرکاران خدمات بهداشت ملی برآورد کرده اند که سالانه ۵۴۰۰۰ نفر از مبتلایان ایدز تلف خواهند شد. بیماری خطرناک دیگری که حاوی ویروس شبه ایدز می باشد،گریبان بسیاری از بی بند و باری های جنسی را خواهد گرفت. دومیلیون آمریکایی دارای ویروس ایدز بوده که به نام ویروس HTLv-3 خوانده می شود. ۲۵ درصد این اشخاص مبتلا به عوارض وابسته به ویروس ایدز خواهند شد.

از نشانه های ایدز کلاسیک، تعریق شبانه،تب،خستگی و احساس عمومی آن، کاهش اشتها،کاهش وزن بدن به دلایل نامشخص وبزرگی بی قاعده تعدادی غدد لنفی می باشد. آزمایش های پوستی اشخاص مبتلا در رابطه با فعالیت مصونیت زایی منفی بوده ونهایتا یک نوع نادر سرطان عروق و خونی به نام کاپوسی بصورت زخم های ارغوانی شکل روی پوست بدن ظاهر می شود . این ضایعات وعوارض تنها در اشخاصی دیده می شود که فعالیت مصونیت زایی بدنشان مختل شده باشد. بیماری جنسی ایدز منحصر به شکل کلاسیک نمی شود. بلکه انواعی دار که به ویروس اولیه وابستگی چشمگیری دارند . وقتی که ویروس ایدز به نخاع شوکی حمله می کند اشخاص مبتلا دچار ضایعات مغزی و سیستم اعصابی می شوند.

۴- اورتربت یکی دیگر از بیماری های مقاربتی

(اورتربت غیرگونوکوکی) یکی دیگر ازبیماری های مقاربتی در امور زناشویی و امراض امیزشی در مردان می باشد که همواره همراه با خروج چرک است اما دوران نهفته آن زیاد و معمولا چهارده روز و یا بیشتر است خروج چرک از لحاظ مقدار احتمالا کمتر می باشد ولی کیفیت آن بیشتر شبیه بلغم تیره است تا چرک که در روی آلت و موقع ادرار دیده می شود . در زنان در مراحل اولیه تا زمانی که در واژن التهابی در اثر انگل واژینالی تریکومونا واژینالیس Trichomona Vaginalis ایجاد نگردد علایم بیماری دیده نخواهد شد. ولی پس از ایجادالتهاب احتمال خروج چرک از واژن و سرخی و دردناکی قسمت خارجی دهانه ی رحم وجود دارد. (اورتربت غیرگونوکوکی) در تراز سوزاک بهبود می یابد. او در مواردی که به موقع تشخیص دادن نشده و معالجه نگردد موجب التهاب مفاصل ها (Arthrtis) و التهاب عنبیه ی چشم (Lvits) می گردد.

افراد چگونه به بیماری های آمیزشی و مقاربتی آلوده می شوند ؟

۱- بیماریهای آمیزشی تقریبا همیشه از راه مقاربت سرایت می نمایند وموارد استثنایی آلودگی عبارتند از:

سیفیلیس مادرزادی یاآلودگی بچه در رحم مادر مبتلا به سیفلیس.

آلودگی چشمان طفل در موقع تولد و بالاخره گهگاهی آلودگی تصادفی بچه ها مخصوصا دختران از مادر و یا کودکان مبتلای دیگر.

۲- بوسیدن شخصی که در مرحله دوم سیفلیس است ممکن است همراه با خطر سرایت باشد اما غالبا سرایت از این طریق انجام نمی گیرد.

۳- زوج هایی که به یکدیگر وفادارند از خطر بیماری های آمیزشی در امان می باشند ولی اگر یکی از زوجین از مرزهای وفاداری تجاوز نماید خطر ابتلا برای هر دو وجود دارد.

۴- مقاربت های غیرطبیعی یکی دیگر از راه های آلودگی شخص به بیماری های مختلف از جمله ایدز می باشد (از ذکر آمیزش های غیرطبیعی خودداری شده است)

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی