Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

اعتیاد به متادون | نشانه ها، علائم و عوارض متادون

اعتیاد به متادون | نشانه ها، علائم و عوارض متادون

اعتیاد به متادون | نشانه ها، علائم و عوارض متادون

به گزارش سایت طبتاج  در مورد اعتیاد با متادون چه می‌دانید؟ این ماده یک داروی موثر در ترک اعتیاد به سایر مواد مخدر است که توسط بسیاری از پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت مصرف صحیح این دارو بسیار موثر بوده و فرد را از دام اعتیاد رها می‌کند. اما در بسیاری از مواقع به دلیل مصرف اشتباه و خوسرانه، فرد دچار اعتیاد به خود متادون می‌شود. اعتیاد به این ماده نیز خطرات و پیامدهای خاص خود را دارد و باید چاره‌ای برای آن اندیشید. در این مقاله در مورد نشانه‌ها، علائم و عوارض متادون به طور کامل توضیح داده شده است.

 

اعتیاد به متادون

متادون نوعی ماده‌ی مخدر صنعتی است که متعلق به گروه شبه افیون‌ها می‌باشد. متادون خاصیت ضد درد دارد و در موارد درد شدید تجویز می‌شود. این دارو با کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی، درد را تسکین می‌دهند.

متادون کاربرد زیادی در ترک اعتیاد به مواد مخدر ( ترک هروئین ، ترک تریاک ، ترک شیره و... ) دارد. متادون عملکردی شبیه به مورفین و هروئین دارد ولی اثر دوز آن طولانی‌تر از هروئین است. درمان اعتیاد توسط متادون باید تحت نظر پزشک باشد چراکه در غیر این صورت فرد به جای اعتیاد به ماده‌ی اولیه ، به متادون اعتیاد پیدا می‌کند..

نشانه های اعتیاد به متادون

فرد معتاد به متادون علائمی شبیه به هروئین و تریاک و مورفین از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال خواب آلودگی، احساس خشکی دهان و خارش بدن، سردرد، کاهش حافظه، ضعف و کمبود انرژی، تغییر ضربان قلب، نامنظم شدن تنفس، کم شدن تمرکز، کاهش سرعت حرف زدن، فراموشی، دشواری در تکلم و ... از جمله علائم مصرف متادون هستند. مصرف متادون به کمک تست متادون امکان پذیر است. اما از آنجایی که تست اعتیاد همانند هیچ کاری در دنیا از خطا عاری نیست روش‌هایی برای منفی کردن آن وجود دارد که برای جلوگیری از تقلب باید از آن‌ها آگاه باشید.

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک، در دراز مدت عوارض و پیامدهای بسیار جدی برای فرد به وجود می‌آورد. حتی ممکن است این دارو  بر ارگان‌ها داخلی بدن تاثیر گذاشته و منجر به آسیب‌های جدی و مرگ شود. از دیگر عوارض مصرف متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_مشکلات تنفسی

_مشکلات و اختلالات روانی همچون افسردگی

_مشکلات دهان و دندان

_تغییر در نظم ضربان قلب

_مشکلات خلقی و شخصیتی



اعتیاد به متادون | موارد منع مصرف متادون

مصرف همزمان متادون با برخی داروهای ممکن است خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. مصرف همزمان الکل با متادون خطر مرگ را به دنبال دارد. از دیگر موارد می‌توان بنزودیازپین‌ها (داروهای ضداضطراب) و هروئین‌ها را نام برد. داروهای خواب آور، ضد افسردگی، ضد پارکینسون، ضد تشنج، آنتی بیوتیک‌، برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز با متادون تداخل دارویی دارند.

در برخی موارد فرد معتاد، اقدام به تزریق متادون می‌کند که موجب اوردوز می‌شود. زنانی که معتاد به مواد افیونی هستند اگر به درمان با متادون روی آورند برایشان بهتر است ولی به هرحال این دارو هم از راه جفت به جنین منتقل شده و کودک به دنیا آمده دچار علائم ترک خواهد بود؛ این مسئله با مراقبت‌های پزشکی حل می‌شود.

نشانه های ترک اعتیاد با متادون

فردی که برای ترک اعتیاد سایر مواد مخدر، متادون مصرف می‌کند نشانه‌های زیر را خواهد داشت:

آبریزش بینی و عطسه، دردهای بدنی، ضعف، تعریق و لرزش، تحریک پذیری و پرخاشگری، سیخ شدن موها، اختلال در خواب، تهوع و اسپاسم ماهیچه ای

اگر میزان مصرف متادون زیاد باشد فردعلائم شدیدتری را تجربه می‌کنند که از این‌ها می‌توان به خواب آلودگی و چرت زدن، تهوع، تنفس سطحی، سرگیجه، ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون، اختلالات عملکرد جنسی و کاهش دمای بدن اشاره کرد

ترک اعتیاد به متادون

نشانه‌های ترک متادون معمولا یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظهور پیدا کرده و روز ششم به اوج خود می‌رسد . اما اثرات متادون بر اخلاق و رفتار فرد ممکن است تا سال‌ها ادامه پیدا کند. مواد فعال در این دارو در چربی‌های بدن ذخیره شده و هرگاه که بدن از این چربی‌ها استفاده کند ، تغییرات خلقی بروز خواهند کرد. برای همین در کنار ترک متادون ورزش کردن، رژیم غذایی و کاهش وزن هم توصیه می‌شود.

ترک ناگهانی متادون خطرناک است و برای ترک آن باید به شیوه ی تدریجی عمل کرد. برنامه ای که برای قطع مصرف متادون به فرد وابسته توصیه می‌شود، کاهش بیست درصدی مصرف هر بیست روز یکبار است.

اگر مصرف و وابستگی فرد زیاد باشد، قطع مصرف سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود. در هر صورت استفاده از متادون برای ترک اعتیاد به هروئین باید تحت نظر پزشک صورت گیرد و ترک هم به مشاوره‌ی تخصصی نیاز دارد.

خماری متادون چند روز طول می‌کشد؟

بسیاری از افراد به دلیل ترس از خماری و دردهای آن، از ترک متادون اجتناب می‌کنند. به طور معمول نشانه‌های ترک یک تا سه روز پس از آخرین مصرف بروز پیدا کرده و در روز ششم ترک به اوج می‌رسد.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی