Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

چه فصلی برای باردار شدن مناسب تر است؟!

اگر قصد بارداری دارید شاید برایتان سوال باشد که بهترین زمان و فصل بارداری چه زمانی است.محققان به نتایج جالبی درباره فصل تولد بارداری مادران و سلامت و هوش کودکان آن ها رسیده اند.در ادامه همراه با طبتاج شوید تا درباره فصل مناسب بارداری و تاثیر سن بر بارداری بیشتر بخوانید.

فصل مناسب بارداری

به گزارش مجله آموزش جنسی و زناشویی طبتاج  عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست، بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیت‌های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند.

گروهی از مردم استنباط نادرستی از عقب ماندگی ذهنی داشته و تصور می‌نمایند که عقب ماندگی ذهنی همانند یک مرض بوده و می توان از شخصی به شخص دیگر سرایت نموده و یا مانند سل و آبله و سرخجه قابل انتقال در میان کودکان می باشد.

عقب ماندگی ذهنی می توان عللی وابسته به پیش ار بارداری، حین بارداری، و پس ازبارداری داشته باشد.

در موضوع فصل مناسب بارداری رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به ابتلای ۵/۱ میلیون ایرانی به عقب‌ماندگی ذهنی و تولد یک نوزاد مبتلا به سندرم داون به ازای هر ۷۰۰ زایمان اظهار کرد: مادرانی که داروهای مختلف به ویژه داروی ضدبارداری را مصرف کرده و به یک‌باره آن را قطع می‌کنند، بیش از سایر افراد، مستعد تولد فرزندان مبتلا به سندرم داون هستند.

در ۱۶ هفتگی روح الهی در جنین دمیده شده، شنوایی جنین و رشد هوشی او آغاز شده و بیش از سه برابر بزرگسالان نیاز به اکسیژن دارد، و زمان فوق‌العاده مهمی است

دکتر غلامعلی افروز، رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران که به دلیل پژوهش های انجام شده در زمینه کودکان مبتلا به سندروم داون موفق به کسب جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی در این حوزه شده است، اظهار کرد: رشد مطلوب نظام تعلیم و تربیت در یک کشور در گرو پرداختن به دانش‌آموزان استثنایی آن کشور است که شامل انواع ناشنوا، نابینا، فلج حرکتی و … تا گروه تیزهوشان شده که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان هر کشور را تشکیل می‌دهند.

تولد کودکان استثنایی

وی افزود: بزرگترین گروه کودکان استثنایی با علائم بالینی شامل چشمهای مورب و گردن کوتاه، کودکان مبتلا به سندرم «داون» (عقب مانده ذهنی) هستند.

رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کودکان داون که در کشور تحت عنوان «منگول» نامیده می‌شوند، به جای ۴۶ کروموزوم، دارای ۴۷ کروموزوم هستند. این بیماران در گذشته بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال زندگی نمی کردند اما در حال حاضر با افزایش دامنه عمرشان تا ۵۰، ۶۰ سال زندگی می‌کنند و میزان سقط جنین پیش از تولد آنها نیز کم شده است.


بارداری

تاثیر سن بر بارداری سالم

سن حقیقی انسان برایند سه سن شناسنامه‌ ای، زیستی و روانی است که سن زیستی بسیار مهمتر از سن تقویمی بوده و براساس مو، پوست و دندان هر فرد مشخص می‌شود که فاصله سنی پدر و مادر، سن مادر و سن مادربزرگ در هنگام بارداری در آن اثر دارد.

دکتر افروز در بیان دیگر موارد مطرح شده در پژوهش خود به بیان رابطه میان گروه خونی و اختلالات کروموزومی که برای اولین بار در جهان ارائه شده، اشاره کرد و گفت: احتمال تولد فرزند مبتلا به سندرم داون در والدینی که ارهاش خون هر دو منفی است حداقل و در والدینی که ارهاش خون هر دو مثبت است در بیشترین حد است که البته بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس نتایج این پژوهش، مادرانی که داروهای مختلف به ویژه داروی ضدبارداری را مصرف کرده و به یکباره آن را قطع می‌کنند، بیش از سایر افراد، مستعد تولد فرزندان داون هستند و همچنین شرایط روانشناختی پدر و مادر در زمینه برقراری ارتباط زناشویی قوی از عوامل بسیار مهم است، به طوری که سردمزاجی و نارضامندی می‌تواند زمینه ساز اختلالات کروموزمی شود.

همچنین بخوانید :  فایده رابطه زناشویی در بارداری چیست؟!

تاثیر عامل زمان و فصل بر بارداری سالم

در موضوع فصل مناسب بارداری رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در خصوص عوامل مؤثر در تولد نوزادان استثنایی به عامل فصل تولد اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به این که سه ماهه دوم بارداری به دلیل آن که در ۱۶ هفتگی روح الهی در جنین دمیده شده، شنوایی جنین و رشد هوشی او آغاز شده و بیش از سه برابر بزرگسالان نیاز به اکسیژن دارد. بنابراین زمان فوق‌العاده مهمی است و اگر این دوره زمانی با فصل زمستان تداخل یابد که در آن اکسیژن، انرژی خورشید، درصد ویتامین E و K کاهش یافته و میزان افسردگی مادر، خستگی روانی و نیز وارونگی هوا افزایش می‌یابد، در مقایسه با فصل تابستان و وفور این ویتامینها و میوه و شیر تازه، امکان بروز چنین مشکلاتی در جنین افزایش می‌یابد و بنابراین فصل بهار بهترین زمان برای آغاز بارداری است تا نوزادان از وزن بهتر و هوشمندی بیشتری برخوردار شود.

سن زیستی چیست

بد نیست در موضوع فصل مناسب بارداری بدانید سن زیستی بسیار مهمتر از سن تقویمی بوده و براساس مو، پوست و دندان هر فرد مشخص می‌شود که فاصله سنی پدر و مادر، سن مادر و سن مادربزرگ در هنگام بارداری در آن اثر دارد.

وی یادآور شد: پس از کشف آنتی بیوتیک‌ها کودکان سندرم داون تقریبا عمری نزدیک به سن طبیعی داشته و از نظر اقتصادی می‌توانند مولد باشند اما در بیشتر موارد دچار آلزایمر می‌شوند.

همچنین این افراد قدرت باروری یا بارورسازی نداشته و نرخ تولد نوزادان سندرم داون یک مورد از هر ۵۰۰ تا ۷۰۰ تولد است.

دکتر افروز یادآور شد: با توجه به این که حدود دو درصد جمعیت کشور عقب مانده ذهنی و به تعبیر من «آهسته گام» هستند، ۱۰ درصد از آنها (حدود ۱۵۰ هزار نفر کودک، نوجوان و بزرگسال ) با درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی داون بوده و در استان تهران در هر روز یک فرزند داون به دنیا می‌آید.

وی تصریح کرد: در کشورهایی چون آذربایجان، ‌ترکمنستان و قزاقستان که سن بارداری فوق‌العاده بالا بوده و مناطقی چون آفریقای جنوبی که دارای استرس زیادی است، ‌تعداد نوزادان داون زیاد است.

بد نیست بدانید فصل مناسب بارداری چه زمانی است

محققان می‌گویند تابستان بهترین فصل برای باردار شدن است. این موضوع نه تنها روی خلق و خوی نوزاد در آینده بلکه روی سلامت عمومی او بویژه اگر دختر باشد اثر مثبت خواهد داشت.

به گفته محققان دانشگاه کامبریج انگلیس مقایسه ۴۵۰ هزار کودک که در فصول مختلف متولد شده بودند نشان داد کودکانی که متولد ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت هستند هنگام تولد، سنگین‌وز‌ترند و در بزرگسالی سالم تر خواهند بود.

هچنین برای نخستین بار در این تحقیق مشخص شد دختران متولد تابستان دیرتر از دیگر کودکان به بلوغ می‌رسند و این نشانه سلامت بهتر آنها در بزرگسالی است.

در ضمن محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که میزان ویتامین d در بدن مادر در تابستان افزایش می‌یابد و به بدن جنین منتقل می‌شود و این مسئله به نفع ذخایر جنین خواهد بود.

تهیه و تنظیم مطلب در مجله آموزش زناشویی و جنسی طبتاج http://tebtaj.ir

برچسب‌ها

تا حالا۱ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی

حالا باید زمان تابستون باردار شد یا باید تابستون بچه متولد بشه؟؟

۲۰ خرداد ۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی