Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

اختلاف سنی مناسب مرد و زن برای ازدواج

بررسی اختلاف سنی مرد و زن در ازدواج

سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج : ازدواج پیوندی مقدس و البته بسیار مهم است. برای داشتن یک ازدواج مناسب باید معیارهای مختلفی رعایت شود. یکی از این معیارها سن زوجین می باشد. در جامعه ما معمولا سن زوجین و اختلاف سنی مرد و زن اولین معیار انتخاب همسر به حساب می آید. با ما همراه باشید.

بررسی اختلاف سنی مرد و زن در ازدواج

عواقب بزرگ بودن زن نسبت به مرد این است که بعد از گذشت مدتی و یا زایمان، زن پیر و فرسوده می شود.
 

مقدمه

ازدواج پیوندی مقدس و البته بسیار مهم است. برای داشتن یک ازدواج مناسب باید معیارهای مختلفی رعایت شود. یکی از این معیارها سن زوجین می باشد. در جامعه ما معمولا سن زوجین و اختلاف سنی مرد و زن اولین معیار انتخاب همسر به حساب می آید؛ با توجه به اینکه دختران نسبت به پسران همسن خود چند سال زودتر به بلوغ جنسی می رسند. در کل جوامع اختلاف سنی مناسب میان زن و مرد 5 سال ذکر شده است. این میزان می توان تا 6 و 8 سال نیز افزایش یابد. هر چقدر سن مرد و زن به هم نزدیکتر باشد در کنار پختگی و اخلاق می توان گفت که ازدواج موفق تری را شاهد خواهیم بود.
 

میانگین اختلاف سنی مرد و زن در جوامع دیگر

در ایران 90 درصد از مردان ترجیح می دهند با زنان همسن یا نزدیک به سن خود ازدواج کنند. در آمریکا نیز 80 درصد از مردان دوست دارند با زنان کوچکتر از خود وصلت کنند. این نشان می دهد که اختلاف سنی کم بین مردان و زنان یکی از شروط آن ها برای ازدواج است. البته این تحقیقات در مورد همه صدق نمی کند؛ چه بسا زوجینی بسیاری هستند که اختلاف سنی زیادی با هم دارند، ولی زندگی سرشار از عشق و موفقی را بنا کرده اند. پس دوستانی که اختلاف سنی آن ها و همسرشان زیاد است و زندگی خوبی دارند استثنا هستند.
 

نقش سن در ازدواج

منطقی است که سن پسر از دختر بیشتر باشد. سن اولین معیار انتخاب همسر است ولی توجه کنید در کنار اخلاق، پختگی، استقلال مالی و خصوصیات ظاهری اهمیت دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اختلاف سنی مرد و زن زیاد نباشد زیرا در این صورت، عقاید و باورها و نوع نگرش آن ها با هم تفاوت زیادی پیدا می کند.
 

مشکلات ناشی از اختلاف سنی زیاد

اگر سن مرد بسیار بالاتر از زن باشد مثلا 10یا 20 سال بزرگتر، مرد شادابی خود را از دست داده و دیگر انرژی ندارد که برای روابط زناشویی خود خرج کند و بالعکس زن در سنین 20 تا 30 سالگی سرشار از انرژی است و حس ماجراجویی زیادی دارد. مرد نمی تواند زن را آنگونه که باید درک کند. در مورد روابط جنسی نیز گاهی به مشکل بر می خورد. فرد بزرگتر نمی تواند با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کند چون دیگر انرژی ای برای او باقی نمانده است. فهرستی از مشکلات ناشی از اختلاف سنی زیاد مرد و زن عبارت است از:
- عدم ارضای صحیح میل جنسی
- اضطراب شخص بزرگتر برای حل مشکلات زندگی
- پشیمانی در آینده
- عدم درک متقابل
- نا امیدی و افسردگی در زوجین
 

نکاتی در مورد اختلاف سنی زیاد

اگر مرد خیلی بزرگتر باشد: از لحاظ فرهنگی مردها در جامعه حرف اول را می زنند. این فرهنگ از زمان گذشته در جامعه حاکم بوده و امروزه نیز با وجود اینکه سعی شده حقوق زن و مرد را برابر جلوه دهند باز هم در خانواده ها حرف آخر را مرد می زند. البته در اینکه مرد از زن بزرگتر است و احساسی تصمیم نمی گیرد و و عقایدش پخته تر از زن است شکی نیست اما گاهی مرد از این امتیاز سوء استفاده می کند. اگر مرد خیلی بزرگتر از زن باشد معمولا جلوی پیشرفت زن را می گیرد و حضور او را در جامعه کم رنگ می کند. زیرا زن از او بسیار جوان تر است می ترسد او را از دست بدهد و بر روی روابط همسرش حساس است.
 

بزرگتر بودن زن

در ابتدا این موضوع را بگوییم که این بحث نسبی است و شاید بعضی از خانم ها از همسران شان بزرگتر هستند و زندگی خوبی دارد. اما از نظر فرهنگی و اجتماعی این موضوع هنوز جا نیوفتاده و پذیرفته نیست. روانشناسان معتقدند بزرگتر بودن زن از مرد ممکن است مشکلات زیر را به وجود بیاورد.
 
زن به جای همسر تبدیل به مادر می شود
زن در این حالت مدام شوهرش را نصیحت می کند و مدام از او ایراد می گیرد. چون خود را پخته تر از مرد می داند و گمان می کند در همه موارد باید او تصمیم نهایی را بگیرد. گاهی شوهران شان این شرایط را می پذیرند ولی از درون خسته و دلسرد شده اند و دوست ندارند دل همسرشان را بشکنند. ولی بعضی اوقات مرد به ستوه می آید و در مقابل این رفتار از خود واکنش نشان می دهد. این مرد برای حفظ مردانگی و اقتدار خود با نظر زن مخالفت می کند حتی اگر حق با آنها نباشد.
 
زن نسبت به مرد پیرتر می شود
عواقب دیگر بزرگ بودن زن نسبت به مرد این است که بعد از گذشت مدتی و یا زایمان، زن پیر و فرسوده می شود. صورت و ظاهر زن تغییر می کند و وقتی خود را در آینه می بیند و با همسرش مقایسه می کند از لحاظ روانی افت شدید پیدا می کند. این زن روی کوچکترین رفتار مرد با زنان دیگر حساس می شود. بعضی از زنان بروز نمی دهند و خود خوری می کنند و کسانی که هم ناراحتی خود را نشان می دهند زندگی پر از رنج و اندوهی برای خود و همسرشان فراهم می کنند.
 

زیاد بودن اختلاف سنی در چه صورتی موفق خواهد بود؟

در ابتدا بگوییم که سعی کنید از این ازدواج صرف نظر کنید ولی اگر می خواهید با فردی که بیش از 10 سال با شما اختلاف دارد ازدواج کنید به موارد زیر توجه کنید:
- آیا در مورد علایق خود با هم تفاهم دارید؟
- چقدر به عملکرد یکدیگر در زندگی اعتماد دارید؟
- آیا از لحاظ مالی به نتیجه ای رسیده اید؟
- آیا دوست دارید بچه دار شوید؟
- تا چه میزان به یکدیگر آزادی عمل می دهید؟
- شرایط جنسی شما چگونه است؟
 

با کسی که اختلاف سنی زیاد دارم چگونه برخورد کنیم؟

- اگر شما بزرگتر هستید سعی کنید به جای نقش پدر یا مادر بودن، نقش همسری ایفا کنید.
- اگر بزرگتر هستید و هر گونه اشتباهی از جانب همسرتان سر زد، سعی کنید آرام و منطقی برخورد کنید.
- اگر بزرگتر هستید تمام مسئولیت های زندگی را گردن نگیرید و به همسرتان نیز مسئولیت بدهید.
- سعی کنید در تمام امور شخصی همسرتان دخالت نکنید و به صرف اینکه چند پیراهن بیشتر پاره کرده اید برای او تصمیم نگیرید.

تهیه و تنظیم مطلب در مجله آموزش زناشویی و جنسی طبتاج http://tebtaj.ir

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی