Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

چگونه در رابطه جنسی از همسرم انتقاد کنم ؟

چگونه در رابطه جنسی از همسرم انتقاد کنم؟
«مدام به من می‌گوید از رابطه جنسی‌مان رضایت ندارد اما اصلا اشاره نمی‌کند که دقیقا چه می‌خواهد و من چه کار باید بکنم»، «مهربانی که من دلم می‌خواهد را در رابطه جنسی نشان نمی‌دهد و این باعث رنجش و دلخوری من می‌شود» این جملات و عبارت‌های مشابه آن در اصل نوعی انتقاد از عملکرد جنسی است که بین زوجین وجود دارد. انتقاد جنسی یکی از سخت‌ترین انواع انتقاد است چون به‌راحتی می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس طرف مقابل شود.

 به گزارش سایت طبتاج  

حتی بیان جملاتی سرد و بی‌تفاوت هنگام انتقاد از رابطه جنسی ممکن است مشکلات جدی‌تری را در زندگی زناشویی موجب شود. اما همه اینها دلیل نمی‌شود که زوجین درباره مشکلات جنسی شان با هم گفت‌وگو نکنند. بدون شک ارتباط جنسی به جز غریزه نیاز به هنری دارد که باید فراگرفته شود. دکتر برآبادی، مشاوره خانواده معتقد است به جای استفاده از کلمه انتقاد بهتر است «بازخورد» به کار رود. او همچنین درباره اصول انتقادهای جنسی شما را راهنمایی می‌کند.

 

چطور انتقاد جنسی کنیم؟
از آنجا که انتقاد از شیوه عشق‌‌ورزی می‌تواند احساس ناخوشایندی در هر کدام از زوجین ایجاد کند، خیلی از افراد از ترس اینکه مبادا این احساس را در همسرشان ایجاد کنند در بیان انتقادشان تردید می‌کنند. دکتر برآبادی معتقد است ابتدا باید بازبینی در مورد کلمه انتقاد انجام شود. او می‌گوید: «بهتر است به جای کلمه انتقاد، اصطلاح بازخورد یا فیدبک(feedback) به کار برده شود. بازخورد بیان تاثیر رفتار و گفتار طرف مقابل است. وقتی فردی به شما بازخورد می‌دهد، هدفش این است که از طریق ابراز احساساتی که عملکرد فرد در شما ایجاد کرده به بهبود رابطه کمک کند. در رابطه جنسی نیز دقیقا همین موضوع مطرح است.

 

از آنجا که این مساله حوزه‌ای بسیار حساس و مهم است، شاید کلمه انتقاد از همان ابتدا باعث برخی واکنش‌های دفاعی شود و زوج یا زوجه از همان اول هرگونه واکنشی را پس بزند بنابراین وقتی بگویید: «می‌تونم در مورد رابطه جنسی‌مون بهت بازخورد بدم؟» هم احساس بهتری در مخاطب ایجاد می‌شود و هم تلویحا خاطرنشان می‌کنید قصدتان بهبود رابطه جنسی و زناشویی است و نه آسیب زدن و مقصر جلوه دادن دیگری .»

 

در انتقاد از رابطه جنسی بیان بازخورد مهم است
بازخورد جنسی برخلاف سایر بازخوردها یا انتقادها هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دقیقا به همین دلیل است که دکتر برآبادی می‌گوید هنگام ارائه بازخورد جنسی باید اول به چند سوال پاسخ دهید: 1. انگیزه شما از ارائه بازخورد (انتقاد) جنسی چیست؟ 2. دقیقا از چه مساله‌ای در رابطه جنسی می‌خواهید شکایت کنید؟ 3. آیا از شیوه‌های بیان انتقاد آگاهی دارید؟ 4. آیا الان زمان و مکان و موقعیت مناسبی برای ارائه بازخورد یا انتقاد جنسی هست؟ پاسخ صادقانه به هرکدام از این سوال‌ها می‌تواند راه را برای بیان آنچه واقعا برای‌تان مهم است و تاکنون به دلایل مختلف آن را ابراز نکرده‌‌اید، باز کند.

 

انگیزه تان از انتقاد جنسی چیست؟
در مورد اینکه واقعا برای چه می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یا به او بازخورد دهید، با خودتان صادق باشید. گاهی اوقات هدف و انگیزه از انتقاد، انتقام‌جویی، تلافی کردن و حتی تحقیر و آسیب زدن به همسر است؛ گوشه و کنایه‌های آزاردهنده درباره ناتوانی جنسی همسر که چه بسا به هیچ‌وجه وارد نبوده و صرفا به منظور انتقام‌گیری از طرف مقابل باشد. یادتان باشد بازخورد یا انتقاد جنسی تنها باید با هدف بهبود رابطه جنسی و در نهایت ارتباط زناشویی صورت بگیرد و هر هدفی جز این قطعا نتایج مخربی در پی خواهد داشت.

 

از چه موضوعی در رابطه جنسی  شاکی هستید؟
اما در مورد اینکه دقیقا از چه مساله‌ای می‌خواهید شکایت کنید باید حواس‌تان باشد انتقاد جنسی باید در مورد رفتار و چیزهایی باشد که همسر شما قادر به تغییر آنهاست. انتقاد از رنگ پوست غیر از آسیب زدن به اعتماد به نفس همسرتان، هیچ منفعتی نخواهد داشت. اگر دلیل خوب و سازنده‌ای ندارید پس بهتر است چیزی نگویید.

 

انتقاد جنسی را چطور باید بیان کرد؟
وقتی می‌خواهید انتقادتان را مطرح کنید به یاد داشته باشید به جای تمرکز بر آنچه در همسرتان نمی‌پسندید بر رضایت خاطری که در رابطه جنسی به شما می‌بخشد تاکید کنید. نکته مهم این است که در ارائه هر بازخوردی به جای شروع جملات با واژه «تو» از عبارت «من» استفاده شود. مثلا به جای جمله «تو فقط می‌خواهی زود این رابطه جنسی را تمام کنی و بخوابی» بهتر است بگویید: «من دوست دارم زمان بیشتری مرا نوازش کنی» یا «خیلی دوست دارم که بعد از رابطه جنسی من رو بغل کنی» .

 

رابطه جنسی,مسائل جنسی,انتقاد از رابطه جنسی

حین رابطه جنسی  معمولا موقعیت خوبی برای بیان انتقاد جنسی نیست

 

 برای انتقاد جنسی از چه فرمولی استفاده می‌کنید؟
نکته مهم در بیان انتقاد نسبت مطرح کردن نکات مثبت و منفی است. فرمول ارائه انتقاد جنسی این است که اول چهار نکته مثبت را مطرح کنید و بعد یک نکته منفی را بیان کنید. به عبارت دیگر باید بیشتر روی مفاهیم مثبت تاکید کنید. مثلا به جای اینکه بگویید: «این قدر سفت مرا بغل نکن» بگویید: «وقتی به آرامی مرا بغل می‌کنی خیلی بیشتر لذت می‌برم» وقتی به جای مطرح کردن خواسته‌تان چیزی را مطرح کنید که از آن بدتان می‌آید خود و همسرتان را مجبور می‌کنید به جای تمرکز بر احساس و حالت‌های جنسی، توجه را بر جزئیات متمرکز کنید. مراقب باشید هنگام گفتگو در باره رابطه جنسی لحن شما آمرانه یا تهدیدآمیز نباشد. یادتان باشد رابطه جنسی یک رابطه دوطرفه و عاشقانه است نه ارتباط برده‌وار.


با توقعات نابجا در رابطه جنسی چه کنید؟
یکی از اشکالات وارد بر نظام آموزشی (چه رسمی و چه غیررسمی) این است که عمده یادگیری‌ها و آموخته‌های جنسی از طریق کانال‌های نادرست مانند فیلم‌های پورنوگراف یا سایت‌های جنسی است. این امر خطرات و آسیب‌های خیلی زیادی را به دنبال داشته و دارد. به عنوان مثال همین موجی که برای تغییر اندازه اندام‌ها در بین برخی اقشار به راه افتاده است موید همین معضل است. الگو قرار دادن فیلم‌های پورنوگرافی تنها سبب می‌شود که زن و شوهر یک‌سری انتظارات غیرواقع‌بینانه از هم داشته باشند. در زندگی واقعی به‌ندرت اشخاصی پیدا می‌شوند که بتوانند ساعت‌ها بدون از دست دادن انرژی به فعالیت جنسی بپردازند. توقعات واهی از شریک جنسی صرفا باعث رنجش و دوری عاطفی زوجین از هم خواهد شد.

 

رابطه جنسی تان را مقایسه نکنید
هرگز در ارائه بازخورد یا انتقاد جنسی همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ مثلا اگر ازدواج دوم‌تان است بدترین نوع بازخورد این است که امتیاز و مهارت‌های همسر فعلی‌تان را با همسر قبلی مقایسه کنید. این جمله که «برو از فلانی یاد بگیر» یا «مثل فلانی لباس بپوش» صرفا باعث لجاجت، سوء‌ظن و تحقیر طرف مقابل خواهد شد.

 

در انتقاد جنسی از همسرتان حتما صحبت کنید
اعتماد مهم‌ترین عامل در پذیرش یک بازخورد جنسی سازنده است. اگر حرف همسرتان نسنجیده یا حتی غیرمنصفانه هم بود باور داشته باشید او صمیمانه برای حفظ و بهبود رابطه‌اش با شما تلاش می‌کند. زوج‌هایی که قادرند خواسته‌ها و احساسات جنسی خود را با هم در میان بگذارند، روابط بسیار بهتری با هم دارند. به قول یکی از روانشناسان «سعی در برقرار کردن رابطه جنسی دلپذیر، بدون ایجاد یک رابطه کلامی موفقیت‌آمیز مانند سعی در آموختن تیراندازی با چشمان بسته است». با گفت‌وگو کردن، رابطه جنسی و بالطبع روابط زناشویی به سطح بالاتری ارتقا می‌یابد.

 

چطور پذیرای انتقاد جنسی باشید
قبل از ابراز هر واکنشی باید ابتدا تامل کنید و بفهمید آیا منظور طرف مقابل را درست درک کرده‌اید یا نه. از او بخواهید که بیشتر برای‌تان توضیح دهد و خیلی راحت بگویید: «می‌تونی موضوع رو بیشتر باز کنی؟» اگر بازخورد حالت کلی دارد، مثل اینکه «رابطه جنسی ما دارد کسل‌کننده می‌شود» از او بخواهید بگوید دقیقا از چه چیزی ناراضی است و پیشنهادش برای تغییر چیست!پیشنهاد کنید همسرتان خواسته‌هایش را به‌طور مشخص و صریح بیان کند. از او بپرسید: «دوست داری من چه کار کنم؟» یا «فکر می‌کنی برای تغییر اوضاع می‌تونیم چه کار جدیدی انجام بدهیم؟» انگیزه همسرتان را از بیان انتقاد جنسی پیدا کنید. خیلی راحت بپرسید: «آیا این حرف را برای این گفتی که مرا ناراحت کنی یا برای اینکه خودت ناراحت بودی؟» یا « آیا این فکر را مدت‌هاست که در ذهنت داری و چی شد که الان این را گفتی؟» یا « فکر می‌کنی این چیزی که گفتی در کنترل من است و موردی است که می‌توانم تغییرش بدهم و چطور؟»


وقت انتقاد جنسی هست؟
حتما برای بیان بازخورد باید موقعیت‌سنج باشید. اگر به هر علتی مثل سفر یا قهر مدت‌ها از هم دور بوده‌اید، قطعا اولین برخورد زمان مناسبی برای ارائه بازخورد جنسی نیست و رابطه را مخدوش می‌کند. حین رابطه جنسی هم معمولا موقعیت خوبی برای بیان انتقاد جنسی نیست چون ممکن است سوءتفاهماتی را به وجود بیاورد. شما باید یاد بگیرید در مورد رابطه جنسی و خواسته‌های‌تان با هم صحبت کنید. این کار به غنی‌تر شدن زندگی زناشویی کمک زیادی خواهد کرد. بهترین زمان برای ارائه بازخورد جنسی وقتی است که زوجین به هم اعتماد کامل دارند و کاملا همدیگر را درک می‌کنند. در این صورت مطمئن باشید وقتی کسی مساله‌ای را مطرح می‌کند، طرف مقابل دقیقا همان معنایی را دریافت می‌کند که منظور اوست.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی