Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

پیشگیری از بارداری | چگونه می توان بعد از رابطه جنسی از بارداری جلوگیری کرد؟

پیشگیری از بارداری

چگونه می تواند بعد از یک هفته، یک ماه یا دقیقا بعد از رابطه جنسی از بارداری پیشگیری کرد

  • پیشگیری های ضروری
  • روش های بالینی برای متوقف کردن بارداری
  • سقط جنین بالینی
  • سقط جنین جراحی
  • روش های طبیعی در دسترس
  • خطرات مربوط به سقط جنین خانگی

در صورتی که نسبت به باردار شدن بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده نگران هستید، یا مطلع باشید که دقیقا با یک بارداری ناخواسته مواجه هستید، پیا کردن روش هایی برای متوقف کردن بارداری یک مورد عادی خواهد بود.

نکته مهمی که وجود دارد عبارت از انجام دادن این کار به صورت سالم می باشد. فواید و مضرات روش های مختلف مربوط به متوقف کردن بارداری با استفاده از فلو[۱] را یاد بگیرید.

چگونه می توان بلافاصله بعد از رابطه جنسی، بارداری را متوقف کرد گزینه های جلوگیری ضروری

بارداری در زمانی صورت می گیرد که شما، طرف مقابل شما یا هر دو شما برای یک لحظه خود انگیخته آمادگی نداشته باشید؛ ولی بعد از آن چه اتفاقی صورت می گیرد، چه موقعی شما نسبت به احتمال آبستن بی توجه می شوید؟ سال ها پیش و برای نسل های دیگر، این موقعیت بیشتر شبیه موقعیت “منتظر ماندن و مشاهده کردن” بود.

امروزه شما دارای گزینه پیشگیری اضطراری هستید و می توانید قبل از صورت گرفتن بارداری، از آن پیشگیری کنید.

در صورتی که شما دارای رابطه جنسی بدون محافظتی باشید یا احساس کنید که ابزارهای کنترل تولد به صورت نامناسبی استفاده شده است، می توانید از ابزارهای پیشگیری اضطراری استفاده کنید.

مهمترین مورد در این نوع از پیشگیری، عبارت از استفاده کردن از این ابزار به محض مشکوک شدن نسبت به بارداری تان می باشد (در طول ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده).

قرص های پیشگیری اضطراری[۲] (ECP) برای متوقف کردن بارداری طراحی شده اند و همواره باید این قرص ها را در اختیار داشت.

ECP در اغلب مواقع به عنوان قرص “بعد از صبح” شناخته می شود. لطفا توجه داشته باشید که این فقط یک اسم است و مربوط به زمان مصرف آن نمی باشد.

این بدان معنا نیست که همواره برای کنترل تولد باید از این قرص استفاده کرد. در صورتی که احساس کنید به یک چیز دائمی تری نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات سلامتی خودتان صحبت کنید تا یک دستور العملی به شما ارائه کند.

بعد از یک هفته، چگونه می توان از بارداری پیشگیری کرد

بنابراین فکر می کنید در یک موقعیتی قرار دارید که کنترل تولد شما، در طول آخرین آمیزش جنسی شما که تقریبا یک هفته پیش بوده است، کارایی مناسبی نداشته است.

شاید این مورد به علت عدم بروز پریود در روزی باشد که انتظار آن را داشته اید، یا اینکه فقط در مورد محافظت بکار گرفته شده توسط خودتان و همسرتان شک داشته باشید.

نگران نباشید! شما برای توقف بارداری همچنان زمان دارید.

در صورتی که کمتر از پنج روز از آمیزش جنسی شما که نسبت به آن نگران هستید، گذشته شده باشد، شما برای اجتناب از بارداری می توانید یک ECP بخورید.

در صورتی که از این رابطه بیش از پنج روز گذشته باشد، ممکن است که نیاز باشد از سایر گزینه های در دسترس مربوط به پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

بهترین روش برای جلوگیری از بارداری در این مرحله، استفاده از داروهایی می باشد که می تواند برای خاتمه دادن به یک بارداری اولیه استفاده شود. در اکثر موارد، این داروها به محض از دست دادن یک دوره پریود و تایید شدن بارداری شما مورد استفاده قرار داده می شوند.

نکته امیدوار کننده که وجود دارد عبارت از این است که شما برای تصمیم گیری زمان دارید. با این وجود، باید از آخرین پریود شما کمتر از ۹ هفته بگذرد تا بتوانید از این داروها استفاده کنید. (معمولا برخی از داروها در طول هفته هفتم بعد از آخرین پریود مورد استفاده قرار داده می شوند).

سوالی که در اینجا مطرح است، عبارت از نحوه محاسبه مقدار روزهای یک بارداری می باشد. معمولا در ایالات متحده تعداد این روزها، بر اساس تعداد روزهایی که از آخرین پریود قاعدگی عادی شما گذشته است، محاسبه می شود.

تعداد روزهای بارداری به این صورت حساب می شود:

  1. یک تاریخ تهیه می کنید.
  2. به دنبال روزی می گردید که مربوط به اولین روز از آخرین پریود قاعدگی شما باشد.
  3. تعداد هفته های کاملی را که از آن روز (مرحله ۱) تا به امروز گذشته است را محاسبه می کنید.

برای مثال، در صورتی که آخرین پریود قاعدگی شما در اول اکتبر شروع شده باشد و امروز ۱ نوامبر باشد، در این صورت سن بارداری شما ۴ هفته خواهد بود. این بدان معنا است که از اولین روز مربوط به آخرین پریود نرمال شما، ۴ هفته گذشته است.

در صورتی که شما در حال بررسی گزینه های ممکن برای متوقف کردن یک بارداری باشید، این اطلاعات می توانند کاملا مفید باشند.

در صورتی که شک داشته باشید، در رابطه با بهترین روش برای پایان دادن به یک بارداری بر مبنای سن بارداری، همواره با یک ارائه دهنده مراقبت بالینی مشورت کنید.

روش های بالینی برای کنترل بارداری

سقط جنین بالینی

سقط جنین بارداری یکی از مواردی است که از یک هفته بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده تا ۹ هفته بعد از اولین روز مربوط به آخرین پریود شما (سن بارداری) صورت می گیرد.

معمولا در طول هفت هفته بعد از اولین روز مربوط به آخرین بارداری شما، از برخی داروها استفاده می شود.

این بدان معنا است که در صورتیکه شما در این مرحله متوجه بارداری خودتان شده باشید، شما همچنان در اولین دوره سه ماهه از بارداری قرار دارید. این دوره همچنان در چارچوب محدودیت های قانونی برای پایان دادن به یک بارداری قرار دارد.

این نوع از سقط جنین از طریق داروهایی صورت می گیرد که منجر به پایان دادن به بارداری خواهند شد.

یک مورد خوبی که وجود دارد، عبارت از این است که در صورتی که این گزینه بهترین گزینه ممکن برای شما باشد، شما همچنان زمان دارید؛ همچنین این گزینه یک گزینه غیرجراحی می باشد. ارائه دهنده مراقبت سلامتی شما قبل از تجویز داروها، یک سری کارهایی را انجام خواهد داد.

اقدامات صورت گرفته می توانند عبارت باشند از:

  • بررسی فیزیکی
  • بررسی سابقه بالینی
  • آزمایش بارداری یا فراصوت
  • بررسی های آزمایشگاهی (خون و ادرار)
  • توضیح دادن سقط جنین بالینی
  • امضاء موافقت نامه

ارائه دهنده مراقبت سلامتی شما، دو داروی مختلفی را به شما تجویز خواهد کرد. یکی از دارو ها در اداره و در زمان ویزیت مصرف خواهد شد. این دارو برای متوقف کردن کارکرد هورمون پروژسترون و از بین بردن پوشش رحمی طراحی شده است.

دومین دارو به شما داده خواهد شد تا در خانه استفاده کنید و معمولا ۶ تا ۷۲ ساعت بعد از داروی اولی استفاده می شود. این دارو باعث خواهد شد تا رحم منقبض شود و پوسته ایجاد شده (نوزاد) را از بین ببرد.

اکثر زنان در طول ۱ تا ۴ ساعت بعد از مصرف داروی دوم، درد، گرفتگی عضلانی و خونریزی شدید (شدیدتر از پریود عادی) را تجربه خواهند کرد.

این فرآیند می تواند دارای یک سری تاثیرات جانبی باشد که عبارتند از:

  • درد
  • اسهال
  • استفراغ
  • سردرد
  • تب
  • احساس سردی
  • اسهال

ارائه دهنده مراقبت سلامتی شما می تواند یک سری توصیه هایی را برای تسکین علائم موجود به شما ارائه دهد.

شما نیاز دارید که بعد از یک هفته با پزشکتان ملاقات داشته باشید تا در مورد کامل شدن سقط جنین اطمینان حاصل کنید.

بعد از گذشت ۴ تا ۸ هفته، پریود شما به حالت عادی برخواهد گشت.

بعد از یک سقط جنین، شما در هنگام احساس شرایط مناسب می توانید رابطه جنسی داشته باشید.

ولی ممکن است که شما یک یا دو هفته بعد، احساس ناراحتی و خونریزی واژنی داشته باشید، بنابراین ممکن است که بخواهید صبر کنید تا این موارد متوقف شوند و بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید.

در صورتی که نمی خواهید باردار شوید، از ابزارهای جلوگیری از بارداری استفاده کنید، چرا که ممکن است بلافاصله بعد از سقط جنین باردار شوید.

یک مورد مهمی که باید به یاد داشته باشید، عبارت از این است که شما با یک بار استفاده از داروهای تجویز شده، نباید مصرف این داروها را قطع کنید.

متوقف کردن مصرف این داروها بعد از شروع مصرف آنها یک کار ایمنی نمی باشد. در صورتی که بارداری خاتمه پیدا نکند، انجام دادن این کار ریسک های شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری

سقط جنین جراحی

سقط جنین جراحی همانطور که از اسم آن مشخص است، عبارت از یک فرآیند جراحی برای خاتمه دادن به یک بارداری می باشد.

این نوع فرآیند جراحی در طول اولین دوره سه ماهه مربوط به بارداری صورت می گیرد (تا سن بارداری ۱۲ هفته ای) تا به یک بارداری ناخواسته خاتمه دهد یا اینکه دلایل بالینی خاص مجوز این کار را بدهند.

قبل از صورت گرفتن یک سقط جنین جراحی، ارائه دهنده مراقبت بالینی شما از یک فراصوت استفاده خواهد کرد.

در صورتی که یک بارداری رحمی نرمال وجود داشته باشد و همچنین به منظور تعیین سن بارداری از این روش استفاده خواهد شد.

در طول سقط جنین جراحی، شما همراه با وسایل جراحی در یک مجموعه سرپایی قرار خواهید داشت و فرآیند را مشاهده خواهید کرد.

شما در طول فرآیند آرام خواهید بود و بعد از آن یک داروی بی حسی موضعی به ورودی رحم زده خواهد شد. تکنیک های سقط جنین مختلفی در دسترس می باشند و آنها بر مبنای سن بارداری استفاده خواهند شد. این تکنیک ها عبارتند از:

استنشاق (هفته ششم تا شانزدهم بارداری)، که همچنین به صورت استنشاق مکشی، کورتاژ مکشی یا استنشاق خلاء نامیده می شود. در هنگام اجرای این تکنیک، دهانه رحم بی حس می شود و میله هایی وارد می شوند تا رحم گشادتر شود.

بعد از آن یک لوله مرتبط با مکش وارد دهانه رحم می شود و جنین و جفت خارج می شوند. این فرآیند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می کشد. ممکن است که به دوره بهبود چند ساعته نیاز باشد. همچنین یک سری داروهای درد و آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می شود.

گشاد کردن و تخلیه (D&E) (بعد از ۱۶ هفته).

این فرآیند می تواند ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی و از طریق وارد کردن لامیناریا یا یک گشادکننده ترکیبی به داخل دهانه رحم شروع شود.

همچنین یک تزریق می تواند صورت بگیرد تا نسبت به مرگ جنین قبل از عمل جراحی اطمینان حاصل شود. لوله مشابهی وارد می شود تا فرآیند از بین بردن پوشش رحمی شروع شود. یک آلت تراش (یک ابزار جراحی که مشابه یک قاشق بزرگی می باشد) برای پاکسازی پوشش جنینی استفاده می شود تا بیرون انداخته شود.

معمولا این فرآیند ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می کشد. همچنین برای پیشگیری از عفونت، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

گشاد کردن و خارج کردن (بعد از ۲۱ هفته) که همچنین به عنوان D&X، D&X سالم، جدا کردن جمجمه ای درون رحمی یا سقط جنین جزئی نامیده می شود.

این فرآیندی می باشد که معمولا پزشکان در هنگام وجود داشتن یک مشکل جدی برای نوزادان یا شرایط خاص بالینی ایجاد شده برای مادران به کار می گیرند.

از طریق این فرآیند، لامیناریا دو روز قبل از عمل جراحی در دهانه رحم قرار داده می شود. در روز سوم، دهانه رحم گشادتر می شود و کیسه موجود در اطراف جنین از بین خواهد رفت.

این فرآیند با وارد کردن انبرک در دهانه رحم شروع می شود تا نوزاد را بچرخاند و پاها، دست ها و بدن نوزاد را از طریق کانال تولید مثل به سمت پایین بکشد.

بعد از آن یک شکاف کوچکی در زیر جمجمه ایجاد می شود و محتویات جمجمه ای تخلیه می شود تا اینکه در نهایت جنین از بین برود. بعد از آن، جنین به صورت کاملی از رحم  کانال تولید مثل پاک می شود.

یکی از دلایل بالینی مربوط به نیاز به سقط جنین جراحی، قرار گرفتن جنین در جایی غیر از رحم می باشد.

یک بارداری مربوط به قرار گرفتن جنین در جایی غیر از رحم در زمانی صورت می گیرد که تخمک های بارور شده به جای رحم در لوله فالوپ یا بخش های دیگر (تخمدان، دهانه رحم یا شکم) کشت شوند. در صورتی که این اتفاق صورت بگیرد، نیاز خواهد بود که فرد در بیمارستان بستری شود.

شما با داشتن یک بارداری در جای نامناسب، ممکن است که یک آزمایش بارداری مثبتی داشته باشید، ولی سطح هورمون ها معمولا پایین تر از سطح نرمال خواهند بود.

همچنین در صورتی که موقع شروع پریود شما باشد، ممکن است که گرفتگی عضلانی و همچنین وجود داشتن یک سری لکه هایی را در بدن خودتان تجربه کنید.

در صورتی که این علائم را تجربه کنید، ارتباط برقرار کردن سریع با یک مراقب بالینی و انجام دادن آزمایش ها و ارزیابی های بیشتر عقلایی خواهند بود.

در صورتی که بارداری در جای نامناسب در شما تشخیص داده شود، متاسفانه نیاز خواهید داشت که به این بارداری خاتمه دهید. این یک بارداری قابل دوام نخواهد بود و می تواند یک سری مشکلات سلامت جدی را برای زنان ایجاد کند.

پایان دادن به بارداری به دلایل مختلفی صورت می گیرد.

یک جنینی که در لوله فالوپی رشد می کند، برای ادامه حیات خودش مواد مغذی را دریافت نخواهد کرد، فضای مناسبی برای رشد جنین وجود نخواهد داشت و در صورتی که لوله فالوپ تخریب شود، ریسک خونریزی و عفونت بالایی وجود خواهد داشت.

در صورتی که لوله فالوپ شما شکسته نشود و بارداری شما پیشرفت زیادی نداشته باشد، پزشک شما می تواند یک متوترکزات به شما تزریق کند. این کار منجر به جلوگیری از رشد سلول ها می شود و بدن شما آن را جذب خواد کرد.

در سایر موارد، نیاز خواهد بود که بارداری از طریق یک عمل جراحی خاتمه پیدا کند.

این فرآیند از طریق لاپروسکوپی صورت می گیرد تا تخمک های باردار شده از بین روند.

اکثر پزشکا ن در طول عمل جراحی سعی خواهند کرد تا لوله را سالم نگه دارند، ولی انجام اینکار در برخی مواقع غیرممکن می باشد.

در صورتی که خونریزی شدیدی صورت بگیرد و نیاز باشد که سریعا متوقف شود، ممکن است که نیاز به برش دادن شکم باشد.

در مورد اکثر زوجین، این لحظات می تواند زمان سختی باشد. این لحظات برای زنان سخت تر می باشد، چرا که آنها نه تنها آسیب عاطفی را تجربه می کنند، بلکه همچنین به دلیل تغییرات شکمی، استرس فیزیکی را هم تجربه می کنند.

خوشبختانه حتی در صورتی که یک سری عوارضی در مورد از بین رفتن لول فالوپ وجود داشته باشد، همچنان این احتمال وجود دارد که شما از طریق یک لوله باردار شوید.

روش های طبیعی در دسترس برای متوقف کردن بارداری: آیا این روش ها کارایی دارند؟

غذاهایی برای جلوگیری از بارداری

اکثر افراد بر این باورند که یک سری غذاها می توانند منجر به پیشگیری از بارداری شوند. سوالی که وجود دارد عبارت از نوع این غذاها و نحوه کارکرد آنها می باشد.

برخی از این غذاها شامل جعفری، زرد آلوی خشک، عنبه، ریشه زنجبیل، گندم سیاه و سایر غذاها می باشند.

بعد از بررسی ادبیات گسترده، هیچ موردی مشاهده نشد که از ایده مربوط به پیشگیری از بارداری توسط غذاهای خاص حمایت کند. ب

یشتر ادبیات بالینی موجود یک سری شواهدی را از غذاهایی به دست آورده اند که باید در طول دوره بارداری مصرف شود تا از بارداری سالم حمایت کنند و همچنین یک سری غذاهایی هم وجود دارند که باید در طول دوره بارداری از آنها اجتناب شود.

گرفتن یک دوش داغ

افسانه های زیادی در رابطه با پیشگیری از بارداری وجود دارد، و این مورد یکی از آنها می باشد.

زنان باید مطلع باشند که گرفتن یک دوش داغ بعد از رابطه جنسی نمی تواند شانس باردار شدن را از بین ببرد.

همچنین یک سری شواهد وجود دارند که نشان می دهند تغییرات دمایی می تواند بر روی اسپرم تاثیرگذار باشد.

با این وجود، این مورد فقط در زمانی صورت می گیرد که این تغییرات دمایی به صورت مستقیم بر روی اسپرم صورت بگیرد.

بنابراین ممکن است که این سوال را داشته باشید که در صورتی که با آب داغ تر دوش گرفته شود، چه اتفاقی صورت خواهد گرفت؟ این مورد توصیه نمی شود! هیچ چیزی بر روی اسپرم تاثیر نمی گذارد و می تواند منجر به سوزش های درونی شود و بافتهای شما را زخمی کند.

رابطه جنسی مداوم

در صورتی که شما یک شریک جنسی فعالی داشته باشید، این می تواند یک گزینه مناسبی باشد، ولی احتمالا این راه بدترین راه برای پیشگیری از بارداری می باشد.

این مورد هم یکی از افسانه های موجود در رابطه با پیشگیری و حامله شدن می باشد.

اکثر افراد بر این باورند که در هنگامی که می خواهند باردار شوند، داشتن رابطه جنسی کمتر بهتر می باشد.

این امر منجر به شکل گیری این باور شده است که داشتن رابطه جنسی مکرر یک روش مناسبی برای پیشگیری از بارداری می باشد.

متاسفانه، این مورد برای هر دو شرایط بیان شده (باردار شدن و جلوگیری از بارداری) اشتباه می باشد.

در صورتی که می خواهید حامله شوید، شما و شریک جنسی تان باید تا حد ممکن رابطه جنسی برقرار کنید.

رابطه جنسی منجر به کمتر شدن تعداد اسپرم ها نمی شود؛ درواقع، این کار شما را مطمئن خواهد کرد که اسپرم ها سالم می باشند.

برای زنانی که تلاش می کنند از بارداری اجتناب کنند، بهترین روش ملاقات با ارائه دهنده مراقبت بالینی و داشتن یک مکالمه در مورد سالم ترین روش برای شما و همسر شما در رابطه با پیشگیری مناسب می باشد.

خطرات مربوط به سقط جنین خانگی

تنها زمانی که “سقط جنین خانگی” ایمن می باشد، مربوط به زمانی است که یک ارائه دهنده مراقبت بالینی تمامی مراحل لازم را برای کامل کردن یک سقط جنین بالینی انجام بدهد.

در زمانی که شما داروهایی را مصرف می کنید که برای کامل کردن فرآیند سقط جنین تجویز شده اند، مرحله آخر مربوط به یک سقط جنین بالینی در واقع در خانه صورت خواهد گرفت.

مطالعات صورت گرفته در ایالات متحده، اولویت زنان را در رابطه با سقط جنین بالینی ارزیابی کرده اند.

درصد زیادی از زنان که مورد بررسی قرار گرفته اند، ترجیح می دادند که داروی دوم را در یک جای خلوت و در خانه خودشان مصرف کنند.

همچنین تحقیقات صورت گرفته نتیجه گیری کرده است که نتیجه (نرخ موفقیت) مربوط به انتخاب دارو در موسسه بالینی یا در خانه، منجر به تغییر نتیجه نهایی فرآیند نمی شود.

تمامی روش های سقط جنین که خارج از موسسات بالینی مجاز صورت می گیرند، می توانند منجر به وارد شدن خسارت جدی به سلامت زن شوند.

تهیه و تنظیم مطلب در مجله آموزش زناشویی و جنسی

برداشت http://postharvestjournal.ir 

طبتاج http://tebtaj.ir

طب سنتی http://tebbe-sonaty.ir

محتوای این سایت جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد در صورتی که زیر 18  سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی