Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

فواید و مزایای خودارضایی کردن زنان و مردان

خود ارضایی یک استراتژی برای بهبود سلامتی جنسی با افزایش صمیمیت ، بررسی لذت بردن از خود ، خواسته ها و نیازها ی خود ، کاهش حاملگی ناخواسته و جلوگیری از انتقال عفونت های جنسی و ویروس ایدز است .

به گزارش سایت طبتاج ، از آنجایی که دیدگاه اسلام و غرب در مورد خود ارضایی در تناقص هستند در این مقاله ابتدا به دیدگاه اسلام و سپس به دیدگاه غرب می پردازیم و در انتها نظرات افراد مبتلا به خود ارضایی را نقل خواهیم کرد و خواننده را برای نتیجه گیری از بحث آزاد خواهیم گذاشت . در این مقاله از وبسایت یک زوج به این سوالات پاسخ داده می شود که آیا خود ارضایی مفید است ؟ مزایا و معایب خود ارضایی چیست ؟ دیدگاه اسلام و غرب در مورد خود ارضایی چگونه است ؟

خود ارضایی چیست و چگونه انجام می شود ؟

دیدگاه اسلام در مورد خود ارضایی
دیدگاه غرب در مورد خود ارضایی (دیدگاه مثبت)
دیدگاه غرب در مورد خود ارضایی (دیدگاه منفی)
چگونه تشخیص دهم که من بیش از حد خود ارضایی می کنم ؟
نظرات افراد مبتلا به خود ارضایی در وبسایت های غربینظرات افراد مبتلا به خود ارضایی در وبسایت های ایرانی

خود ارضایی چیست و چگونه انجام می شود ؟

خود ارضایی (اسمتنا) یعنی انسان به تنهایی با خودش کاری کند که باعث برانگیخته شدن شهوت و خروج منی شود ؛ مانند بازی کردن با دست ، گوش کردن به صدای زن نامحرمی که باعث تحریک جنسی می شود ، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه ، فکر کردن به رابطه جنسی و … اگر کسی یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد مرتکب خود ارضایی شده است .


دیدگاه اسلام در مورد خود ارضایی

احادیث در مورد خود ارضایی
از ابوبصیر نقل شده است که “از امام صادق شنیدم که فرمود : خداوند با سه گروه حرف نمی زند و به ایشان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است ، یکی از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح (استمناء) کرده اند . “

هنگامی که از امام صادق درباره خود ارضایی با دست سوال شد در جواب فرمودند : گناه بزرگی است که خداوند در قرآن از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خودش ازدواج کرده است و اگر من کسی را که این کار را انجام داده است ، بشناسم با او غذا نمی خورم !

پیامبر اکرم (ص) فرمود : کسی که با کف دست خود ازدواج کند (خود ارضایی کند) از رحمت خدا به دور است .

معایب خود ارضایی از دیدگاه اسلام

الف : زیان های روحی و معنوی خود ارضایی

1. خود ارضایی یک گناه کبیره است و باعث دوری انسان از خداوند می شود و دوری انسان از خداوند باعث از بین رفتن آرامش روحی فرد می شود .

2. خود ارضایی عمل جنسی غیر طبیعی و ناقص است (زیرا طرف دوم رابطه حضور فیزیکی نداشته و تنها در ذهن فرد خود ارضا می باشد ) . احتمال دارد فردی که در زندگی مجردی با خود ارضایی ، نیروی جنسی خود را ارضا می کرده است و به این کار اعتیاد پیدا کرده است بعد از ازدواج نیز به این کار ادامه دهد و در رابطه زناشویی با همسر دچار سردی شود .

3. گوشه گیری ، نا امیدی ، بی تفاوتی نسبت به مسائل مهم زندگی ، غم و کدورت روانی از عوارض روحی خود ارضایی است .

4. خود ارضایی باعث ضعف حافظه و کاهش اراده می شود .

5. خود ارضایی در بعضی از افراد باعث سردرد و سرگیجه یا سوت کشیدن گوش می گردد .

6. خستگی دستگاه اعصاب و به تبع آن پرخاشگر شدن فرد .

7. حساسیت و زود رنجی در کوچکترین برخورد با دیگران .

ب : زیان های جسمی خود ارضایی

1. فردی که دچار عادت خود ارضایی می گردد به مرور زمان در اثر عوارض خود ارضایی به فردی ضعیف ، افسرده ، سرخورده ، تنبل و نا امید و دچار عقده های روانی تبدیل می شود .

2. تحریک بیش از حد هیپوتالاموس و تحریک افراطی غدد جنسی در حین خود ارضایی باعث بلوغ زود رس می گردد .

3. افراط در عمل خود ارضایی باعث ضعف عمومی بدن و سرانجام پیری زودرس را به دنبال خواهد داشت .

4. خود ارضایی باعث افزایش جریان خون به سمت آلت تناسلی می شود و در نتیجه مراکز حساس دیگر مانند مغز دچار کاهش نسبی جریان خود می شوند و به همین دلیل تمرکز کردن برای فرد خود ارضا مشکل می گردد .

5. خود ارضایی عملی است که از طریق عصب باعث تخلیه منی می شود و ارضای جنسی واقعی در این عمل صورت نمی گیرد که همین امر موجب ضعف عصبی و عوارض روحی دیگر می گردد .

6. ضعیف شدن بینایی و بی اشتهایی ، ضعف استخوان و ناراحتی های مفصلی

7. خود ارضایی به علت تحریک مصنوعی و مداوم آلت تناسلی باعث کم خونی می شود .

8. تورم کانال نطفه و قسمت پایانی و عقب کانال ادرار

9. شل شدن عضلات تناسلی و به طبع آن بی اختیاری در کنترل ادرار یا منی .

دیدگاه غرب در مورد خود ارضایی ( دیدگاه مثبت )

مطلب زیر برگرفته از مقاله ای منتشر شده در سایت پزشکی غربی medicalnewstoday می باشد که خود ارضایی را تنها از جنبه فیزیکی و کنترل شده بررسی کرده است .


آیا خود ارضایی عوارضی هم دارد ؟

خود ارضایی یک فعالیت جنسی عادی و سالم است که عوارض جانبی کمی به همراه دارد . برخی از افراد در مورد خود ارضایی ادعاهای عجیب و غریب مانند کور شدن می کنند که بسیاری از این ادعاها اشتباه هستند .

خود ارضایی زمانی صورت می گیرد که فرد اندام های جنسی خود را برای لذت جنسی تحریک کند که ممکن است به ارگاسم منجر شود یا خیر . خود ارضایی (اسمتنا) در میان زنان و مردان در همه ی سنین رایج است و در رشد جنسی سالم موثر است .

تحقیقات نشان می دهد در میان نوجوانان 14 تا 17 ساله در ایالات متحده آمریکا ، حدود 74 درصد از پسران و 48 درصد از دختران خود ارضایی می کنند . در میان افراد مسن تر تقریبا 63 درصد از مردان و 32 درصد از زنان 57 تا 64 ساله خود ارضایی می کنند . افراد به دلایل مختلف خود ارضایی می کنند . این دلایل شامل لذت ، سرگرمی و رهایی از فشار جنسی است .

در این مقاله به عوارض بالقوه خود ارضایی پرداخته می شود و هم چنین برخی از مزایای خود ارضایی برای سلامتی ذکر می شود .

افسانه هایی درباره خود ارضایی

افسانه های زیادی درباره خطرات خود ارضایی وجود دارد ، با این حال هیچ کدام از آن ها اثبات نشده است . اگر چه بسیاری از آن ها ، چندین بار رد شده اند ، اما چندین بار دوباره مطرح شده اند .

علم پزشکی بسیاری از این ادعاها درباره خود ارضایی را تایید نمی کند . در اکثر موارد دلیل علمی برای اثبات اینکه خود ارضایی موجب بسیاری از عوارض مخرب مطرح شده می باشد ، وجود ندارد . خود ارضایی موجب این موارد نیست :
– کوری
– مو در آوردن کف دست
– اختلال نعوظ
– انقباض آلت تناسلی
– انحنای آلت تناسلی
– کاهش میزان اسپرم
– ناباروری
– بیماری روانی
– ضعف فیزیکی

برخی زوج ها نگران هستند که اگر یکی از آن ها استمنا کند ، رابطه جنسی آن ها دچار اختلال خواهد شد . آن ها از این قضیه نگران هستند که اگر یکی از آن ها خود ارضایی کند رابطه جنسی برای آن ها لذت بخش نخواهد بود . این هم افسانه ای بیش نیست .

اکثر مردان زنان وقتی در رابطه ای هستند یا ازدواج کرده اند به خود ارضایی به تنهایی یا در کنار همدیگر ادمه می دهند و این کار را بخشی لذت بخش از رابطه خود تلقی می کنند .

تحقیقات نشان می دهد زنانی که خود ارضایی می کنند نسبت به آن هایی که خود ارضایی نکرده اند ازدواج شادتری دارند .

عوارض خود ارضایی

خود ارضایی بی ضرر است . برخی از افراد ممکن است در اثر رفتار خشن در حین خود ارضایی سایش یا حساسیت پوستی را تجربه کنند ، این عوامل معمولا در طی چند روز بهبود می یابند .

اگر مردان طی مدت کوتاهی مکررا خود ارضایی کنند ، ممکن است ورم جزئی روی آلت تناسلی مشاهده کنند که edema نامیده می شود . این ورم ها معمولا در طول چند روز ناپدید می شوند .


سایر عوارض بالقوه خود ارضایی

گناه
خود ارضایی در افرادی که عمل استمنا با دین ، روحیه یا عقاید فرهنگی شان مغایرت دارد ، باعث احساس گناه می شود . با این وجود خود ارضایی غیر اخلاقی یا اشتباه نیست و لذت بردن از خود باعث شرمندگی نمی باشد .

گفت و گو کردن درباره ی احساس گناه با یک دوست ، متخصص پزشک یا افرادی که متخصص سلامت جنسی هستند می تواند به فرد کمک کنند تا احساسات گناه و شرم که به خود ارضایی مربوط می شود را پشت سر بگذارد .

کاهش حساسیت جنسی

اگر مردان یک روش خود ارضایی خشن داشته باشند که در هنگام آن آلت تناسلی خود را بیش از حد محکم فشار دهند ، آن ها ممکن است کاهش حساسیت را تجربه کنند . مرد می تواند این مساله را با تغییر روش در طول زمان حل کند .

تحریک پیشرفته مانند استفاده از یک دستگاه ویبره می تواند ، عملکرد جنسی کلی و برانگیختگی جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد . طبق گزارشات زنانی که از دستگاه ویبره استفاده می کنند عملکرد جنسی خود و لیز کردن واژن را بهبود می بخشند در حالی که مردان نعوظ بهتر را تجربه خواهند کرد .

سرطان پروستات

محققان به دنبال کشف این مطلب هستند که آیا خود ارضایی خطرا ابتلا به سرطان پروستات را افزایش یا کاهش می دهد . آنها قبل از اینکه بتوانند به یک نتیجه گیری برسند می بایست مطالعات بیشتری را انجام بدهند . مطالعات سال 2003 نشان داد افرادی که در دهه بیست سالگی شان بیشتر از پنج مرتبه در هفته به مرحله انزال می رسند خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها یک سوم نسبت به بقیه کمتر خواهد بود . محققان بر این باورند که کاهش خطر سرطان به این علت است که انزال های مکرر می تواند از ایجاد عامل سرطان زا در غده پروستات جلوگیری کند .

در یک مطالعه مشابه که در سال 2016 صورت گرفت ، یک نتیجه مشابه بین انزال مکرر و کاهش خطر سرطان پروستات کشف شد . محققان دریافتند افرادی که 21 بار در ماه یا بیشتر به انزال می رسند ، خطر پخش شدن سرطان پروستات را کاهش داده اند .

در نقطه مقابل یک تحقیق در سال 2008 نشان داد فعالیت های مکرر جنسی در دهه بیست و سی سالگی در مردان ، به ویژه اگر فرد به طور منظم استمنا کند ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد .

ایجاد اختلال در زندگی روزمره

در برخی موارد ، بعضی افراد ممکن است بیش از حد نیاز خود ارضایی کنند که این رفتار مشکلاتی را ایجاد می کند ، مانند :

– در زندگی کاری یا مدرسه و رویدادهای مهم اجتماعی آن ها اختلال ایجاد می شود .
– فعالیت های روزانه فرد را مختل می کند .
– بر مسئولیت ها و روابط او اثر منفی می گذارد .
– برای فرار از مشکلات به خود ارضایی پناه می برد یا خود ارضایی را جایگزین رابطه واقعی می کند .

شخصی که فکر می کند ممکن است عمل خود ارضایی اثر منفی برای او داشته باشد می بایست با یک پزشک متخصص صحبت کند .

یک پزشک یا مشاور ممکن است گفتار درمانی را برای تعیین روش هایی که شخص بتواند رفتار جنسی خود را مدیریت کند ، پیشنهاد کند . هم چنین ممکن است با کمک استراتژی های مقابله ، از خود ارضایی افراطی جلوگیری کند .

مزایای خود ارضایی برای سلامتی

خود ارضایی برای سلامتی جسمی و روانی مزایای بسیاری دارد . تحقیقات کمی بر روی مزایای خود ارضایی تمرکز می کند ، اما تحقیقات نشان می دهد که تحریک جنسی ، از جمله تحریک از طریق خود ارضایی می تواند :
– استرس را کاهش دهد .
– فشار جنسی را آزاد کند .
– کیفیت خواب را افزایش دهد .
– تمرکز را افزایش دهد .
– باعث حسن خلق شود .
– کمر درد قائدگی را از بین ببرد .
– درد کلی در بدن را کاهش بدهد .
– رابطه جنسی را بهبود ببخشد .

خود ارضایی هم چنین یک استراتژی برای بهبود سلامتی جنسی با افزایش صمیمیت ، بررسی لذت بردن از خود ، خواسته ها و نیازها ی خود ، کاهش حاملگی ناخواسته و جلوگیری از انتقال عفونت های جنسی و ویروس ایدز است .

افرادی که دوری از رابطه جنسی را انتخاب کرده اند یا در حال حاضر یک شریک جنسی ندارند ممکن است اغلب یه عنوان یک عمل جنسی ، خود ارضایی را انتخاب کنند .

خود ارضایی هم چنین برای زنان مسن تر مزایای سلامتی جنسی مانند خشکی کمتر واژن و کاهش درد هنگام رابطه جنسی را به همراه دارد .

خلاصه مطلب
برخی از مردم ممکن است هنگام صحبت درباره خود ارضایی احساس خجالت ، گناه یا شرم کنند . اما خود ارضایی رفتاری عادی و سالم است و چیزی نیست که درباره آن احساس گناه کرد .

خود ارضایی منجر به نابینایی یا مشکلات جسمی و روانی نمی شود . در بسیاری از موارد ، خود ارضایی دارای مزایایی سلامتی بیشتری نسبت به معایب آن است .

خود ارضایی تنها هنگامی یک مشکل به حساب می آید که باعث اختلال در زندگی روزمره فرد مانند روابط با دوستان ، خانواده ، همکاران یا همسر شود .

در این شرایط ، صحبت کردن با یک پزشک متخصص مخصوصا سکس تراپیست ممکن است مفید باشد .

چگونه تشخیص دهم که من بیش از حد خود ارضایی می کنم ؟

شما بیش از حد خود ارضایی می کنید اگر :
باعث پریشانی قابل توجه شما می شود .
برای فرار از نگرانی یا واقعیت های زندگی در طول روز چندین بار خود ارضایی می کنید .
با مالش های خشونت آمیز به طور مداوم به خودتان آسیب می زنید .
به سختی می توانید زمانی را برای بودن در کنار دوستان یا خانواده تان اختصاص بدهید ، زیرا به شدت مشغول خود ارضایی هستید .
به طور دائم احساس نیاز جنسی می کنید و با خواسته ی خود ارضایی خود مبارزه می کنید .
در اندام تناسلی خود احساس درد می کنید .

دیدگاه غرب در مورد خود ارضایی ( دیدگاه منفی )

مطلب زیر بر گرفته از سایت پزشکی itsdiscovery.com می باشد که بر خلاف سایت بالا برای خود ارضایی عوارضی را نام می برد ….

خود ارضایی عوارض زیادی دارد اما هنوز هم این عادت بد در سراسر جهان در حال افزایش است . معمولا پسران نوجوان درگیر چنین فعالیت های غیر اخلاقی هستند و چیزی به غیر از چند ثانیه لذت کسب نمی کنند .

عوارض خود ارضایی در مردان شامل :

1. عدم اعتماد به نفس
تاخیر در ازدواج مشوق نوجوانان به عمل خود ارضایی است . خود ارضایی عوارض زیادی دارد و عدم اعتماد به نفس یکی از آن هاست . افراد مبتلا به خود ارضایی اعتماد به نفس کمتری دارند و به همین خاطر است که آن ها در مصاحبه های شغلی اکثرا رد می شوند .

2. تخریب حافظه کوتاه مدت
عمل خود ارضایی باعث تخریب حافظه کوتاه مدت می شود . همین امر باعث می شود پسران نوجوان در امتحانات موفق عمل نکنند . خود ارضایی افراطی با رها کردن دوپامین زیاد در مغز باعث کاهش حافظه می شود . در طول زمان تاثیرات مخرب خود ارضایی بر روی حافظه بیشتر خواهد شد .

3. ریزش مو
بسیاری از پسران نوجوان از ریزش موی خود ناراحت هستند اما آن ها حتی نمی توانند تصور کنند که علت ریزش موی آن ها خود ارضایی است . خود ارضایی ریشه مو را ضعیف می کند ، در نتیجه موها به صورت روزانه می ریزند و اگر شما بیش از حد خود ارضایی کنید احتمال می رود در آینده ی نزدیک کچل شوید زیرا هنگام خود ارضایی به همراه اسپرم ها ، کلسیم و پتاسیم هم از بدن خارج می شود که باعث می شود موها نازک و ضعیف شوند . اگر شما بیش از 6 الی 7 بار در هفته خود ارضایی کنید و متوجه شوید موهایتان می ریزند ، نباید متعجب شوید .

4. استمنا (خود ارضایی) باعث افسردگی می شود
علم عوارض خود ارضایی را می پذیرد . علم پزشکی می گوید رابطه جنسی در زندگی روزانه به مرد کمک می کند تا از استرس و فشار رهایی یابد . با توجه به این واقعیت ها بسیاری از نوجوان ها هنگامی که افسرده هستند خود ارضایی را شروع می کنند اما این واقعیت را فراموش می کنند که این واقعیت علمی در مورد رابطه جنسی حقیقی است و نه عمل خود ارضایی . من نمی گویم خود ارضایی به مرد برای رها شدن از افسردگی کمکی نمی کند اما این عمل فقط برای چند دقیقه افسردگی را التیام می بخشد و بعد از آن وضعیت افسردگی بدتر خواهد شد .

5. تضعیف سیستم ایمنی بدن
اسپرم ها بخش مهمی از بدن انسان هستند . آن ها به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها کمک می کنند . اگر شما قبلا بیشتر اسپرم هایتان را با خود ارضایی هدر داده باشید ، پس چگونه انتظار دارید سیستم ایمنی بدن با بیماری ها مقابله کند ؟

6. ایجاد مشکل در زندگی زناشویی
همان طور که می دانید اغلب زندگی زناشویی مربوط به رابطه جنسی و روابط عاشقانه است که در آن شما مجوزهای اخلاقی ، مذهبی و قانونی برای داشتن رابطه جنسی سالم را دارا هستید . آیا گمان نمی کنید برای شخصی که قبل از ازدواج به خود ارضایی عادت کرده است داشتن رابطه جنسی در زندگی زناشویی یک کابوس است ؟ آیا این یکی از عوارض خود ارضایی به حساب نمی آید ؟ هم چنین استمنا لذت رابطه جنسی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و بر میزان تستوسترون بدن تاثیر می گذارد .

7. هدر دادن پول
اشخاصی که خود ارضایی می کنند بیشتر به امراض مختلف مبتلا می شوند . به این ترتیب آن ها مجبورند برای درمان به دکتر مراجعه کنند و مقداری دارو بخرند . به این ترتیب خود ارضایی به صورت غیر مستقیم باعث هدر رفتن پول خواهد شد .

8. انزال زود رس
استمنا بیش از حد باعث آسیب دیدن اعصابی که واسطه انزال هستند می شود . این امر می تواند منجر به انزال زود رس و یا حتی انزال در هنگام خواب شود .

9. مصرف زیاد انرژی
استمنا باعث مصرف بیش از حد انرژی بدن و منجر به ضعف عمومی بدن می شود .

10. خود ارضایی اعتیاد آور است
اعتیاد به خود ارضایی می تواند در نتیجه ی تغییرات بیولوژیکی در بدن باشد . مردانی که خود ارضایی می کنند و به این کار عادت کرده اند کمتر از معتادان به مواد مخدر نیستند . این مطلب بر اساس مطالعات پزشکی اخیر در یکی از روزنامه های معتبر منتشر شده است .

خود ارضایی زیاد می تواند تاثیر منفی روی روابط شما داشته باشد . کار و تحصیلات شما را متوقف کند و بهره وری شما را پایین بیاورد .

11. اختلال نعوظ
اختلال نعوظ یکی از شایع ترین عوارض جانبی خود ارضایی است . مردانی که به خود ارضایی افراطی مبتلا هستند ، احتمال ابتلا به اختلال نعوظ در آن ها بسیار بالاتر است .

12. مشکلات عصبی
مشکلات عصبی در مردان به شدت به استمنا افراطی مربوط است . خود ارضایی افراطی با چندین بیماری عصبی شدید در مردان مسن ارتباط دارد .

13. انزال زود رس
استمنا بیش از حد با انزال زودرس ارتباط دارد . مردانی که زیاد خود ارضایی می کنند برای آن ها کنترل بیرون آمدن منی بسیار سخت می شود . عمدتا تحریک عصب آلت تناسلی ، مسئول انزال زودرس است .

14. خواب آلودگی بیش از حد
خود ارضایی بیش از حد باعث می شود اغلب اوقات احساس خواب آلودگی کنید . این به خاطر دوپامین های اضافی است که در مغز آزاد می شوند .

15. پیری زود رس
مردانی که بیشتر از 6 الی 7 بار در هفته خود ارضایی می کنند گرایش به پیری زودرس دارند . این مساله عمدتا به کاهش سطح تستوسترون مربوط می شود .

16. کاهش حساسیت جنسی
اگر مردان خود ارضایی را به صورت متجاوزانه (پرخاشگرانه) انجام دهند ، احتمال می رود در هنگام رابطه جنسی ، کاهش حساسیت جنسی را تجربه کنند . این مساله می تواند برای شریک جنسی یک مشکل محسوب شود .

زیاده روی در هر چیزی می تواند مضر باشد . زیاده روی در خود ارضایی می تواند موجب عوامل زیر شود :

– خستگی
– ضعف
– انزال زود رس
– تاثیر منفی در رابطه جنسی زناشویی
– آسیب دیدن آلت تناسلی
– ضعیف شدن بینایی
– درد در ناحیه کمر
– درد در ناحیه بیضه
– ریزش مو

عوارض زیادی برای خود ارضایی وجود دارد بنابراین حداکثر تلاش خود را برای ترک خود ارضایی به کار بگیرد .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی