Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

طرز تهیه آش ماش یزدی

 اش ماش,طرز تهیه اش ماش

آش ماش ساده

 

به گزارش سایت طبتاج  آش ماش از غذاهای محلی استان یزد به ویژه شهرستان مهریز به شمار می رود. البته این آش در استان گلستان و استان اصفهان هم طبخ می شود.

در منشاد این آش را در زمستان برای صبحانه می‌ پزند و در زمان مراسم عزاداری و روز دفن میت یکی از نزدیکان صاحب عزا می‌ پزد و به خانه عزادار می‌ برد. ایرانیان قدیم ماش را «مِچ» می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت.

 

مواد لازم جهت تهیه آش ماش یزدی:

ماش 1 پیمانه 
برنج نصف پیمانه 
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)
1/5 پیمانه خرد شده  
رب گوجه  1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم 
پیاز داغ  به مقدار لازم
نعناع داغ به مقدار لازم 

 

طرز پخت آش ماش یزدی :

آش ماش زود آماده می شود برای این است که ماش احتیاج به خیساندن ندارد. برنج را قبل از شروع به کار خیس نمایید. ماش را با ۲ قاشق پیاز داغ و نمک و زردچوبه و ۴ لیوان آب داغ می گذاریم بپزد.

 

وقتی ماش باز شد و نیم پز شد، برنج خیس خورده را به آن اضافه می کنیم و با درنظر گرفتن اینکه برنج آب می برد، آبش را اندازه می کنیم. هر از گاهی هم می‌ زنیم تا برنج ته نگیرد. برنج باید خوب از هم باز شود. وقتی حسابی نرم شد، سبزی را اضافه می کنیم.

 

رب گوجه و نمک و فلفل را در روغن کم، تفت می دهیم و در آش می ریزیم. ادویه آش را میزان می کنیم و می گذاریم آش جا بیفتد. در روغن داغ، نعناع خشک را می ریزیم و هم می زنیم و زود از روی حرارت برمی داریم تا سیاه نشود.

 

موقع سرو، روی آش را با کمی کشک، پیاز و نعناع داغ تزیین می کنیم. این آش سیر داغ ندارد.

 

طرز تهیه اش ماش با کشک:

اش ماش,طرز تهیه اش ماش

طرز تهیه آش ماش با کشک

 

  • آش ماش بدون گوشت، سبک مخصوص افطار!
  • طرز تهیه آش ماش مخصوص افطار

مواد لازم برای آش ماش با کشک برای 5 نفر:

 ماش 1 پیمانه 
 برنج 1 پیمانه 
 پیاز داغ 4 قاشق سوپخوری 
 نمک‌، فلفل و زردچوبه به میزان لازم 
 اسفناج خردکرده  1 کیلوگرم
 کشک 1 پیمانه 
 نعنا داغ  2 قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه آش ماش با کشک:

ماش و برنج را بپزید. آنگاه نیمی از پیاز داغ، نمک، فلفل، زردچوبه و اسفناج را به آن اضافه کنید و صبر کنید آش جا بیفتد.

 

سپس کشک، نعنا داغ و باقیمانده‌ی پیاز داغ را اضافه کنید. اکنون آش را برای پذیرائی در کاسه‌ی مناسبی بکشید و روی آن را به دلخواه تزیین کنید.

 

آش ماش ساده,آش ماش با کشک

آش ماش مجلسی

 

خواص ماش:

اگر میزان کلسترول خون تان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می کنیم. دانه های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند. فیبر رژیمی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که قابل هضم نیستند.

 

فیبرهای رژیمی دو گونه هستند: محلول و غیرمحلول. فیبر غیرمحلول به تعادل و تنظیم حرکات روده می پردازد ولی کار زیادی برای کاهش فشارخون انجام نمی دهد. فیبر محلول وقتی با آب موجود در سیستم هاضمه مخلوط شود ماده ژل مانندی را تشکیل می دهد که به نوبه خود به بهبود عملکرد اعضای بدن می پردازد.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی