Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

شب اول عروسی (شب زفاف)

   به گزارش طبتاج   شب عروسی (زفاف) اولین شب شروع زندگی مشترک و یکی از شب های بسیار مبارک است. مبارکی آن از این جهت است که در روایت آمده مؤمن با ازدواج و عروسی کردن نیمی از ایمانش تکمیل می شود. به همین جهت در منابع اسلامی آداب فراوانی برای آن ذکر شده است. در این شب دعا مستجاب است و فرشتگان رحمت خدا را برای عروس و داماد نازل می کنند.

شب زفاف چیست؟

از آموزه های دینی به دست می آید، همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزه جنسی از این راه عبادت محسوب می شود و حتی در روایتی آمده است اگر کسی عمل نزدیکی با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد، به یکی از سنت های پیامبران(ص) عمل کرده است.

 

در شب عروسی (زفاف) آداب اخلاقی و دستورهایی سازنده از امامان رسیده که رعایت آنها مایۀ خوشبختی است و مطمئن باشید ازدواجی موفق خواهد بود که از آغاز با رضای خداوند و آداب و رهنمودهایی که بیان خواهد شد، همراه باشد.

 

وضو گرفتن و پیمان بستن با خدا

از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند:

«در شب عروسی چون عروس را به خانه ات آوردند، وضو بساز و به او نیز بگو که وضو بسازد و هر کدام دو رکعت نماز به جا آورید و خداوند را حمد کنید و بر پیامبر صلی الله علیه و آله و آلش درود بفرستید و (برای خوشبختی و سعادت خود و فرزندان و گرمی زندگی تان) دعا کنید و به زنانی که همراه عروس آمده اند، بگو که «آمین» بگویند.»

 

ازدواج، سنّتی الهی است و به امر و رضای خداوند برپا می شود وقت زفاف، وقت اجابت دعا است و عروس و داماد به جای رقص و پایکوبی و کارهای غیر شرعی و لهو و لعب و ساز و نقاره، باید با یاد و نام خدا زندگی را آغاز کنند و با سجده و زاری به درگاهش خوشبختی خود و نسل خود را از خداوند بخواهند. اگر آغاز زندگی چنین باشد، پایانش نیز خیر خواهد بود، ولی زندگی ای که آغازش با غفلت همراه باشد، پایان خوبی هم نخواهد داشت.

 

شب زفآف چیست, شب زفاف, شب اول ازدواج

اعمال شب زفاف

 

دعا در حجله

امام باقر علیه السلام در بیان آداب حجله می فرماید:

«وقتی به حجله وارد شدی و نزد عروس رفتی، پیشانی او را بگیر و دعا کن و بگو:

«اللّهمّ  بامانتک اخذتها و بکماتک استحللتها فان قضیت لی منها ولداً فاجعله مبارکاً تقیّاً من شیعة آل محمّد و لاتجعل للشّیطان فیه شرکاّ و لانصیباّ؛

خدایا! من، این خانم را از تو به امانت گرفتم و با سخنان تو او را حلال نمودم. پس، اگر فرزندی از او متولد شد، او را مبارک و با تقوا و از شیعیان محمدصلی الله علیه و آله و آلش قرار ده و در او برای شیطان نصیبی قرار مده.»

 

گفتن «بسم الله» هنگام همبستر شدن

گفتن «بسم الله» در هر حال و آغاز هر کاری نیکوست. هنگام خوردن و آشامیدن، هنگام سر بریدن حیوانات (که واجب است). لباس پوشیدن، موقع خروج از خانه، وقت خفتن و خلاصه هر کاری که با نام خدا شروع نشود، ناقص و بی فرجام خواهد بود، از جمله در احادیث سفارش شده است که هنگام همبستر شدن با همسر نیز حتماً «بسم الله» بگویید تا شیطان در نطفۀ شما شریک نشود و فرزند شما شریک شیطان نگردد و بهتر است این جمله را بگویید:

 

«بسم الله و بالله اللّهمّ جنّبنی الشّیطان و جنّب الشّیطان ما رزقتنی؛

به نام خدا. خداوندا! شیطان را از من و فرزندانی که به من عطا می کنی، دور کن.»

 

امام باقر علیه السلام  در این باره فرمود:

«هنگام همبستر شدن با همسرت بخوان:

اللّهم ارزقنی ولداً و اجعله تقیّاً زکیّاً لیس فی خلقه زیادة و لا نقصان، و اجعل عاقبته الی خیر؛

خداوندا! به من فرزندی عطا کن و او را با تقوا و پاک گردان و از نظر جسمی سالم و بدون نقص باشد و او را عاقبت به خیر بگردان.»

 

البته دعا و گفتن «بسم الله» فقط مخصوص شب عروسی نیست، بلکه هر وقت که قصد آمیزش باشد، نام خدا نباید فراموش شود و مرد باید به او پناه ببرد و درخواست فرزند صالح و سالم کند.

 

مستحب است داماد با همسرش ملاطفت کند مثلاً به او شربت و شیرینی و مانند آن بدهد؛ به دلیل حدیث اسماء بنت یزید : (إنی قینت عائشة لرسول الله صلی الله علیه وسلم ، ثم جئته فدعوته لجلوتها، فجاء فجلس إلی جنبها، فأتی بعس لبن، فشرب ثم ناولها النبی صلی الله علیه وسلم  فخفضت رأسها و استحیت، قالت أسماء : فانتهرتها و قلت لها، خذی من ید النبی صلی الله علیه وسلم  قالت : فأخذت فشربت شیئا)( الحمیدی (367/179/1).

 

«عایشه را برای پیامبر صلی الله علیه وسلم  مزین کردم، سپس نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  رفتم، و او را برای دخول بر عائشه دعوت کردم، آمد و کنار نشست، سپس ظرفی بزرگ از شیر آورده شد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  از آن خورد و به عائشه داد، عائشه سرش را پایین انداخت و شرم کرد، اسماء گوید : بر سر او داد زدم و گفتم ظرف شیر را از دست پیامبر صلی الله علیه وسلم  بگیر. اسماء گوید :عائشه شیر را گرفت وکمی از آن را خورد».

 

شب زفآف چیست, شب زفاف, شب اول ازدواج

شب اول ازدواج

 

توصیه های پیامبر(ص) به حضرت علی(ع): هنگامی که عروس به خانه تو وارد شد:

1. کفش های او را در آور، تا بنشیند.

2. پاهای او را بشوی.

3. از آن آب، از در خانه تا انتهای آن بپاش (چنین کاری موجب رفع و دفع انواع فقر شده و باعث نزول برکت های بسیار خواهد شد.)

4. تا هفت روز، عروس را از خوردن شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش منع کن (زیرا رحم زن بر اثر خوردن این چهار غذا، سرد شده برای باروری آماده نمی شود.)

5. در آغاز و وسط و آخر ماه (قمری) آمیزش نکن.

6. بعد از ظهر آمیزش نکن.

7. هنگام آمیزش سخن نگو.

8. هنگام آمیزش به فکر زن دیگری نباش.

  • درد در نخستین رابطه زناشویی در شب زفاف
  • انتخاب عکاسی برای مراسم عروسی

9. شب عید فطر و قربان آمیزش نکن.

10. آمیزش در شب دوشنبه و آغاز شب سه شنبه و شب پنجشنبه و هنگام ظهر و پنج شنبه و هم چنین شب جمعه و بعد از ظهر جمعه خوب است.

11. بدون وضو آمیزش نکن.

 

دستورات فوق اوامر ارشادی است یعنی بهتر است که این گونه عمل شود. و جنبه وجوبی ندارد. در برخی از آن ها توجه به انعقاد نطفه است یعنی اگر نطفه ای در آن شرایط منعقد شود می تواند زمینه ساز مشکلاتی باشد.

 

شب زفاف و آموزش شب زفاف:

- در هنگام جماع تعجیل نکند و زن را برای آن آماده کند تا او هم کاملاً لذت ببرد.

- جماع در شب‏های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه یا جمعه باشد.

- هنگام جماع با زن ملاعبه و بازی کند تا او کاملاً آماده شود.

- جماع را وقتی انجام دهد که زن میل دارد.

- بهتر است نزدیکی در اول شب نباشد ، بلکه ساعاتی بعد از خوردن شام باشد ، زیرا معده پر است و نزدیکی موجب قولنج و فلج و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی و برخی بیماری های دیگر می شود.

 

امام رضا(ع) فرمود این عمل را در آخر شب انجام دهید. زیرا برای بدن صالح تر و مایه امید بیش تر و ذکاوت بیش تر برای فرزندی که به دنیا می آید ، می باشد. (سفینه البحار، ج ۱، ص ۱۸۱)

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی