Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

روش های تشخیص هرپس تناسلی

هرپس تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است. با این وجود، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، از ابتلا به آن خبر ندارند. این بیماری معمولاً علامت خاصی ندارد، بنابراین ممکن است بدون اینکه اطلاع داشته باشید، آلوده باشید و آن را به دیگران انتقال دهید.

به گزارش سایت  طبتاج ،هرپس تناسلی یک بیماری مقاربتی واگیردار است. ابتلا به این بیماری در بین مردان و زنان وجود دارد و مختص به جنس خاصی نیست. HSV یا هرپس تناسلی دارای دو نوع است و تماس جنسی شیوه معمول انتقال آن است. همراه ما باشید تا در اینم مقاله شما را با علامت ها این بیماری که سلامت جنسی را به خطر می اندازد، بیشتر آشنا کنیم.

با بیماری های دیگر اشتباه نگیرید!

هرپس تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است. با این وجود، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، از ابتلا به آن خبر ندارند. این بیماری معمولاً علامت خاصی ندارد، بنابراین ممکن است بدون اینکه اطلاع داشته باشید، آلوده باشید و آن را به دیگران انتقال دهید.

ممکن است این بیماری با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود. بیماری که بسیار خطرناک است و خب در روابط جنسی پرخطر، بدون اینکه فرد متوجه شود، شریک جنسی خود را آلوده می کند.

نشانه های هرپس تناسلی

برآمدگی های کوچک قرمز ، تاولهای کوچک یا زخم های باز در ناحیه تناسلی، مقعد و نواحی اطراف
درد یا خارش اطراف ناحیه تناسلی، کفلها و داخل رانها.

اولین نشانه هرپس تناسلی معمولاً درد یا خارش است که در عرض چند هفته پس از مواجهه با شریک جنسی آلوده شروع می شود.
پس از چندین روز ممکن است برآمدگی های کوچک قرمز ظاهر شوN.
سپس آنها پاره می شوند و تبدیل به زخم هایی می شوند که ترشح یا خونریزی دارند.
در نهایت روی زخم ها دلمه تشکیل می شود و بعد از مدتی بهبود می یابند.

در زنان، زخم ها در ناحیه واژن، آلت تناسلی خارجی، کفل ها ، مقعد یا دهانه رحم قرار گیرند.
در مردها زخم ها روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، کفل ها، مقعد، ران ها یا درون پیشاب راه ظاهر شوند.

اگر فردی زخم داشته باشد ممکن است در حین ادرار کردن درد داشته باشد.
همچنین شخص ممکن است پس از برطرف شدن عفونت، درد و حساسیت را در ناحیه تناسلی تجربه کند.
در طول اولین بروز بیماری فرد ممکن است علائم و نشانه های شبیه آنفلوانزا داشته باشد نظیر سردرد، دردهای عضلانی، تب و نیز غدد لنفاوی متورم در ناحیه کشاله ران .

روش های تشخیص هرپس تناسلی

تست های تشخیصی یا غربالگری برای هرپس تناسلی شامل موارد زیر است:

تست PCR

با استفاده از تست PCR، هرپس تناسلی حتی در غیاب علائم ظاهری، تشخیص داده می شود. تست PCR به دنبال اجزای DNA ویروس در نمونه گرفته شده از سلول ها یا مایعات تبخال های تناسلی یا مجاری ادراری است. این تست به طور رایجی برای تشخیص هرپس تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار دقیق است.

کشت سلولی

پزشک می تواند طی معاینه نمونه ای از سلول های تبخال تهیه کرده و زیر میکروسکوپ، به دنبال ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در این نمونه باشد.

در صورتی که تبخال ها رو به بهبودی باشند یا آلودگی به تازگی ایجاد شده باشد، ممکن است کشت سلول یا تست PCR نتایج منفی کاذب نشان دهند. تست منفی کاذب نشان می دهد که مبتلا نیستید در حالی که در واقع بیمار هستید. نتایج مثبت کاذب هم محتمل است. اگر تست مثبت باشد ولی خطر ابتلا به ویروس کم باشد، احتمالا نیاز به تست های بیشتر دارید.


سایر روش های تشخیصی هرپس تناسلی

با استفاده از آزمایش خون می توان آنتی بادی های HSV که پروتئین های تولید شده توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت هستند را ردیابی کرد. در تست آنتی بادی فلوئورسنت مستقیم یک محلول حاوی آنتی بادی های HSV و یک رنگ فلوئورسنت به نمونه سلولی اضافه می شود.

اگر ویروس در نمونه وجود داشته باشد، آنتی بادی ها به آن چسبیده و زیر میکروسکوپ مخصوص، می درخشند. این تست نمی تواند زمان ابتلا را تشخیص دهد و ممکن است ایجاد آنتی بادی ها چند هفته زمان ببرد.

تبخال روی لب

تست آنتی بادی می تواند تفاوت بین دو نوع HSV را تشخیص دهد. مهم است که بدانید مبتلا به کدام نوع هستید. اگر آلوده به نوع دوم (HSV-2) هستید، بروز بیشتری نسبت به آلودگی با نوع اول (HSV-1) خواهید داشت و تبخال روی لب ها و اطراف دهانتان ایجاد می شود.

قبل از مراجعه به پزشک…

متأسفانه، تست آنتی بادی تنها می تواند تشخیص دهد که آیا تا به حال در معرض ویروس هرپس قرار داشته اید یا خیر. این تست مفید است ولی نمی تواند بروز اختصاصی را تشخیص دهد.

قبل از مراجعه به پزشک خود برای آزمایش هرپس تناسلی، برای انجام بهتر معاینه، سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید را بنویسید یا پرینت گرفته و همراه خود ببرید.

اگر تشخیص بیماری هرپس داده شد، انتخاب های زیادی می توانید داشته باشید. آیا می خواهید دارو دریافت کنید؟ چه داروهایی؟ آیا می خواهید دارو را هر روز مصرف کنید یا تنها وقتی علائم بیماری را نشان می دهید؟ برای درک بهتر انتخاب هایتان به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی