Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

درمان این بیماری معمولا  با دارو، کرایو و لیزر صورت می‌گیرد که هر کدام درصد عود بیماری دارند و مزیت زیادی نیز نسبت به هم ندارند. دارو‌ها نیز حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

به گزارش سایت  طبتاج   ویروس زگیل تناسلی که از طریق رابطه جنسی بین زن و مرد منتقل می‌شود، این روز‌ها به یکی از موضوعات نگران‌کننده زن و شوهر‌ها تبدیل شده است. چرا که به راحتی می‌تواند منتقل شود و درمان قطعی نیز ندارد. به همین دلیل در گفتگو با دکتر زارع‌پور راه‌های پیشگیری و جلوگیری از این بیماری را بررسی کردیم. 
دکتر نسرین زارع پور، متخصص زنان و زایمان، درباره راه‌های انتقال زگیل تناسلی توضیح می‌دهد:« زگیل‌های تناسلی ناشی از عفونت به ویروس پاپیلوم انسانی یا hpv(Human Papillomavirus ) هستند. این زگیل‌ها معمولا در جاهایی که در حین نزدیکی در تماس هستند ایجاد می‌شوند. این ویروس‌ها از راه خراش‌های پوستی وارد بدن شریک جنسی می‌شوند. این زگیل‌ها بسیار مسری بوده وبیشتر از ٧٥ درصد افراد پس از تماس با شخص آلوده، ویروس را گرفته و به این بیماری مبتلا می‌شوند. عفونت ممکن است با تأخیر ایجاد شود و یا باعث تکثیر ویروس و ایجاد زگیل شود. راه‌های انتقال دیگر به ندرت اتفاق می‌افتند.»

ویروس زگیل تناسلی دو دوره فعال و غیر فعال دارد. خیلی از عفونت‌های ناشی از این ویروس همیشگی نیستند اما بعضی از آنها ممکن است سال‌ها نهفته بمانند. دکتر زارع‌پور درباره این دوره‌های بیماری می‌گوید:«حتی بسیاری از خانم‌هایی که به  این بیماری مبتلا شده‌اند هیچ نشانه‌ای از این بیماری را بروز نمی‌دهند وپس از مدتی عفونت خود به خود از بین می‌رود. در سایر زنان، تغییرات دهانه رحم با درجات پایین دیده می‌شود که پس از مدتی خود به خود از بین می‌روند. تعداد کمی از افراد نیز به عفونت‌های دائمی این ویروس مبتلا می‌شوند و تغییرات سلولی زیاد در ناحیه آلوده شده به اندازه‌ای است که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شود.»
سیگار، مصرف قرص‌های ضد بارداری، سایر عفونت‌های جنسی و تغذیه از عواملی هستند که موجب پیدایش و پیشرفت بیماری می‌شوند. معمولا واکسیناسیون بر علیه این ویروس از ١١ تا ٢٦سالگی انجام می‌شود که باید قبل از اولین رابطه جنسی باشد. به همین دلیل، این متخصص زنان و زایمان تأکید می‌کند:« همه افرادی که بیشتر سی سال سن دارند، باید از نظر داشتن این بیماری بررسی شوند و علاوه بر تست پاپ اسمیر، تست hpv هم بدهند. ولی در افراد زیر سی سال نیازی به بررسی وجود ویروس و تشخیص نوع آن نیست مگر این که در ناحیه دهانه رحم، تغییرات سلولی مشاهده شود.»


زگیل تناسلی در زنان باردار گاهی ایجاد مشکل می‌کند چرا که در صورت عدم رعایت بسیاری از نکات بهداشتی، جنین نیز در معرض خطر ابتلا به ویروس این بیماری قرار می‌گیرد. بنابر‌این دکتر زارع‌پور درباره این بیماری در دوره بارداری می‌گوید:« به دلایلی نامعلوم زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری از نظر تعداد و اندازه افزایش می‌یابند. همچنین در پارگی طولانی مدت کیسه آب جنین، احتمال انتقال این بیماری به جنین دو برابر می‌شود. به یاد داشته باشید که خطر انتقال ویروس هیچ ربطی به روش زایمان ندارد. اما در دوران بارداری، خشک نگه داشتن موضع زگیل، تا حدی از زیاد شدن زگیل‌ها می‌کاهد.»
هدف از درمان زگیل تناسلی که از شایع‌ترین دلایل سرطان دهانه رحم است،  از بین بردن آن است و امکان ریشه‌کن کردن ویروس وجود ندارد. بهترین زمان برای درمان این بیماری زمانی است که زگیل‌ها کوچک هستند و کمتر از یک  آن سال از پدید آمدن آنها گذشته باشد. 


دکتر زارع‌پور تزریق واکسن به موقع، رعایت مسائل اخلاقی در روابط جنسی و روابط تک همسری ورعایت بهداشت فردی را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس می داند و درباره درمان آن می‌گوید:« درمان این بیماری معمولا  با دارو، کرایو و لیزر صورت می‌گیرد که هر کدام درصد عود بیماری دارند و مزیت زیادی نیز نسبت به هم ندارند. دارو‌ها نیز حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.»

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی