Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

دلایل شکم درد حین و بعد از رابطه جنسی در زنان

اگر به تازگی دردی در پایین شکم و لگن‌تان دارید، واژن‌تان بوی ناخوشایندی می‌دهد و حین رابطه جنسی درد و خونریزی دارید باید از بابت این بیماری التهابی معاینه شوید. رابطه جنسی می‌تواند این عارضه را تشدید کند و موجب درد بی‌حس کننده‌ای در پایین شکم شود.

به گزارش سایت  طبتاج   اگر حین یا بعد از رابطه جنسی دچار درد می شوید باید آن را جدی بگیرید و در صورت تداوم با پزشک در میان بگذارید. در این مطلب به دلایل بالقوه ی درد و ناراحتی بعد از رابطه جنسی می پردازیم.

بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری بعد از رابطه جنسی دچار شکم درد می شوند، بنابراین اگر این مشکل شماست باید اول بفهمید باردار هستید یا نه. سونوگرافی می تواند بارداری تان را تائید کرده و مشخص کند آیا شکم دردتان ناشی از بارداری خارج از رحم است (یعنی زمانی که تخمک بارور در بیرون از رحم جا می گیرد). یک احتمال دیگر نیز سقط جنین پیش از ۲۰ هفته است.

اندومتریوز

یکی از علائم شایع اندومتریوز- که تقریبا یک دهم زن ها در سنین باروری دچارش هستند- شکم درد بعد از رابطه جنسی است. در زنانی که دچار اندومتریوز هستند، بافت شبیه بافت اندومتر شروع به رشد در سایر قسمت های بدن از جمله لوله ی فالوپ می کنند. سایر علائم اندومتریوز شامل پریود های دردناک و ناباروی می شود. اگر فکر می کنید ممکن است اندومتریوز داشته باشید، پزشکی پیدا کنید که در درمان و کنترل اندومتریوز تخصص داشته باشد.

ادونومیوز

این عارضه ارتباط نزدیکی با اندونتریوز دارد. آدنومیوز ضخامت رحم بافت آندومتر است که به دیواره های عضلانی خارجی رحم حرکت می کند. این ضخامت می تواند رشد کرده و همراه با پریود خونریزی کند. افرادی که دچار این مشکل هستند با برقراری رابطه جنسی دچار درد و انقباض می شوند. هر چند برای ادونومیوز درمانی وجود ندارد، اما هیستروکتومی، قرص های ضد بارداری و سایر ابزار های پیشگیری از بارداری که هورمون ها را تغییر می دهند می توانند علائم را تسکین بدهند.

جابجایی آی یو دی

آی یو دی (ابزار درون رحمی پیشگیری از بارداری) اگرکاملا یا کمی از موقعیت خود جابجا شود باعث ایجاد درد های شکمی بعد از رابطه جنسی خواهد شد. این جابجایی احساس فشار و سوزش دردناک ایجاد می کند. آی یو دی ممکن است در قسمت دیگری از دیواره رحم در گردنه ی آن قرار بگیرد که این حالت نیز دردناک است. سونوگرافی واژینال می تواند جای آی یو دی را مشخص کند. اگر آی یو دی جابجا شده باشد باید درآورده شود.

فیبروم رحمی

فیبروئید که همچنین به عنوان Myomas یا Leiomyomas نیز شناخته می شود، تومور های فشرده و خوش خیم جامدی هستند که از سلول های عضلانی صاف و بافت همبند فیبر تشکیل شده اند و در رحم رشد می کنند. اگر این تومور ها بزرگ شوند می توانند درد زیادی حین رابطه جنسی ایجاد می کنند. درمان فیبروم رحم شامل مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، قرص ضد بارداری و یا عمل جراحی برای برداشتن فیبروم یا رحم می شود.

کشیدگی عضلات کف لگن

این عارضه زمانی روی می دهد که عضلات واژن سفت و منقبض شده و رابطه ی جنسی را دردناک می کنند. عضلات و عصب ها ممکن است شروع به تحلیل رفتن کنند و حساس و تحریک پذیر شوند و درد ایجاد کنند. علائم شامل بی اختیاری ادرار، انحراف لگن، ضعف عضلات میان تنه و بالاتنه می شود. تکنیک های ریلکسیشن، دارو های روان تنی و رفتار درمانی شناختی می توانند در درمان این عارضه مفید باشند. در بیشتر موارد، استرس در بروز اختلال در عضلات کف لگن نقش دارد.

بیماری التهابی لگن

اگر به تازگی دردی در پایین شکم و لگن تان دارید، واژن تان بوی ناخوشایندی می دهد و حین رابطه جنسی درد و خونریزی دارید باید از بابت این بیماری التهابی معاینه شوید. رابطه جنسی می تواند این عارضه را تشدید کند و موجب درد بی حس کننده ای در پایین شکم شود. اگر چنین درد شدیدی دارید فورا به پزشک مراجعه کنید، چون معمولا خود به خود برطرف نمی شود و نیاز به یک دوره درمان با آنتی بیوتیک دارد.

کیست تخمدان

خیلی از خانم ها کیست تخمدان دارند. کیست کیسه های پُر از مایعی هستند که بدون علامت بوده و در بیشتر موارد بی خطرند. اما در برخی از افراد می توانند دردناک شوند. علائم کیست تخمدان شامل نفخ یا تورم شکم، درد هنگام اجابت مزاج، لگن درد قبل یا حین پریود، دردناک بودن رابطه جنسی، درد در پایین کمر یا ران ها، تهوع و استفراغ، لگن درد شدید، سرگیجه و غش می شوند. تنها ۸ درصد از زنان در سنین پیش از یائسگی، کیست های بزرگی دارند که نیاز به درمان دارد، اما اگر احساس فشار و نفخ و درد در پایین شکم دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت مجاری ادراری

این عفونت معمولا بی خطر می تواند منجر به احساس سوزش یا درد در میان شکم، قبل، حین و بعد از رابطه جنسی شود. افرادی که در معرض عفونت هستند یا اخیرا چندین بار پشت سرهم رابطه جنسی داشته اند، ممکن است دچار عفونت مجاری ادرار شوند. بعد از بروز علائم باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا یک دوره درمان با آنتی بیوتیک برای جلوگیری از شدت گرفتن عفونت و رسیدن آن به کلیه ها لازم است.

دیسپارونی یا مقاربت دردناک

دیسپارونی به معنای احساس درد در هنگام دخول یا قبل یا بعد از آن، می باشد که معمولا در دهانه ی واژن یا در عمق لگن روی داده و می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، مثلا علت های جسمی، روانی، اجتماعی و .... ممکن است احساس کنید درد از ناحیه ی شکم تان است. در مورد محل درد، مدت و خصوصیات آن با پزشک تان صحبت کنید تا علت یا علل احتمالی را شناسایی کند.

دخول عمیق

گاهی علت شکم درد بعد از رابطه جنسی چیزی جز دخول عمیق آلت نیست. وقتی حین رابطه جنسی، گردنه ی رحم و رحم مکررا ضربه می خورند، شدت این ضربات به رباط های لگن نیز می رسند. این درد ممکن است خود به خود و یا با دارو های مسکن برطرف شود و به ندرت نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

ولوودینیا

درد در ناحیه ی بیرون واژن که با دخول تشدید می شود اغلب به دلیل ولوودینیا است. درد مداوم در بیرون واژن که دست کم سه ماه تداوم داشته باشد، ولوودینیا نام دارد. هر چند علت این عارضه ناشناخته است، اما زنانی که ولوودینیای درمان نشده دارند معمولا دست به رفتار هایی برای کاهش فاکتور های درد و تسکین استرس می زنند. پزشک بعد از رفتار درمانی ممکن است رویکرد های درمانی دیگری مانند فیزیک درمانی، ورزش، لوبریکاسیون، وان گرم و مشاوره را توصیه کند. گاهی دارو های ضد افسردگی نیز مفید خواهند بود.

پارگی یا زخم واژن

پارگی یا زخم واژن اغلب به دلیل خود ِ. رابطه جنسی روی می دهد که می تواند علت درد بعد از رابطه جنسی نیز باشد. برای پیشگیری از این نوع آسیب، هر وقت دچار خشکی واژن شدید از لوبریکانت یا روان کننده استفاده کنید. از کجا باید بدانید دچار پارگی یا جراحت واژن شده اید؟ عصب های دیواره ی واژن می توانند پایین شکم را دردناک کنند، اما خونریزی نیز می تواند بروز کند. خونریزی و حالت تهوع را باید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز به بخیه این درمان انجام شود.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی