Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

دلایل خونریزی حین و بعد از رابطه جنسی در زنان

خونریزی پس از رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان خونریزی پس از مقاربت شناخته می شود. این خونریزی در زنان در سنین مختلف اتفاق می افتد. در زنان جوان تر که به یائسگی نرسیده اند، منبع خونریزی معمولا دهانه رحم است. در زنانی که یائسه هستند، منبع خونریزی متفاوت تر است.

به گزارش سایت  طبتاج   بسیاری از زنان گاهی اوقات پس از نزدیکی، خونریزی واژینال را تجربه می کنند. در واقع، تا ۶۳ درصد از زنان یائسه طی نزدیکی، خشکی واژن و خونریزی واژینال یا لکه بینی را تجربه می کنند. علاوه بر این، تا ۹ درصد زنان غیر یائسه خونریزی پس از مقاربت را تجربه می کنند. خونریزی گاه گاه معمولا باعث نگرانی نمی شود. اگر برخی از عوامل خطر را دارید و یا یائسه شده اید، خونریزی پس از مقاربت نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

علل خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی پس از رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان خونریزی پس از مقاربت شناخته می شود. این خونریزی در زنان در سنین مختلف اتفاق می افتد. در زنان جوان تر که به یائسگی نرسیده اند، منبع خونریزی معمولا دهانه رحم است. در زنانی که یائسه هستند، منبع خونریزی متفاوت تر است. و می تواند از قسمت های زیر باشد:

دهانه رحم

رحم

مجرای ادرار

مجرای پیشاب

از نظر علل، سرطان دهانه رحم بزرگترین نگرانی است. این نگرانی به طور ویژه برای زنان یائسه صدق میکند. با این حال، خونریزی پس از مقاربت بیشتر احتمال دارد که به خاطر یک بیماری شایع ایجاد شود.

عفونت

برخی از عفونت ها می توانند سبب بروز التهاب بافت ها در واژن شوند که ممکن است منجر به خونریزی شود. این موارد عبارتند از:

بیماری التهاب لگن

بیماری های آمیزشی (STD)

سرویکس

واژینیت یا التهاب مهبل

سندرم ژنتیک یائسگی (GSM)

سندروم ژنتیک یائسگی قبلا به عنوان آتروفی واژن شناخته می شد. این وضعیت در زنان در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی و کسانی که تخمدان های آنها برداشته شده است، شایع است. همانطور که مسن تر میشوید، به خصوص زمانی که دوره های قاعدگی شما متوقف میشوند، بدن شما کمتر استروژن تولید میکند. استروژن هورمون زنانه مسئول تنظیم سیستم تولید مثل شما است.

هنگامی که سطوح استروژن شما پایین تر است، موارد متعددی برای واژن شما اتفاق می افتد. بدن شما روانکاری کمتر واژن را تولید می کند، بنابراین باعث خشکی واژن می شود. سطوح پایین تر استروژن کشش واژن را نیز کاهش می دهد. بافت های واژن ضعیف تر و کوچک می شوند. این مسئله می تواند منجر به ناراحتی، درد و خونریزی در طول رابطه جنسی شود.

خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است منجر به خونریزی شود. علاوه بر GSM، خشکی واژن می تواند به خاطر بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود، عواملی همچون:

زایمان

شیردهی

برداشتن تخمدان ها

برخی از داروها، از جمله داروهای سرماخوردگی، داروهای آسم، برخی داروهای ضد افسردگی، و داروهای ضد استروژن

شیمی درمانی و پرتودرمانی

شروع مقاربت قبل از تحریک کامل

دوش واژینال

مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی زنانه، مواد شوینده برای لباس ها، و استخرها

سندرم شوگرن، بیماری التهابی سیستم ایمنی بدن که رطوبت تولید شده توسط غدد درون بدن را کاهش می دهد.

پولیپ

پولیپ ها توده های غیر سرطانی هستند. آنها گاهی اوقات بر روی دهانه رحم و یا در اندومتر رحم قرار می گیرند. پولیپ مانند دانه زنجیر آویزان میشود. تکان خوردن پولیپ می تواند بافت اطراف آن را تحریک کند و باعث خونریزی از رگ های خونی کوچک شود.

پاره شدن واژن

رابطه جنسی، به خصوص رابطه جنسی شدید، می تواند باعث خراش و یا بریدگی های کوچک در مهبل (واژن) شود. در صورتی که به علت یائسگی، شیردهی یا سایر عوامل خشکی واژن داشته باشید، احتمال بروز این مسئله بیشتر است.

سرطان

خونریزی واژینال غیرمعمول، از جمله خونریزی بعد از نزدیکی، نشانه شایع سرطان دهانه رحم یا رحم است. در واقع، این نشانه در ۱۱ درصد از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم که برای اولین بار به دنبال درمان به پزشک مراجعه میکنند، دیده میشود. خونریزی پس از یائسگی نیز می تواند نشانه ای از سرطان رحم باشد.

آیا شما در معرض خطر بیشتری برای خونریزی پس از نزدیکی هستید؟

در صورتی که موارد زیر را داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض خطر خونریزی پس از مقاربت باشید:

اگر سرطان رحم یا دهانه رحم داشته باشید.

اگر در دوره پیش از یائسگی، یائسگی یا پس از یائسگی باشید.

اگر اخیرا زایمان کرده باشید یا به نوزاد خود شیر بدهید.

اگر بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی داشته باشید.

اگر قبل از مقاربت به طور کامل تحریک نشده باشید.

اگر به طور مکرر واژن خود را شستشو دهید.

برای این علائم به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که ممکن است با خونریزی پس از مقاربت همراه باشند بسته به علت متفاوت هستند. اگر یائسه نیستید، هیچ فاکتور خطر دیگری ندارید و تنها لکه بینی یا خونریزی جزئی وجود دارد که به سرعت از بین می رود، احتمالا نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اگر خونریزی واژینال پس از یائسگی بروز کند، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
اگر علائم زیر را دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید:

خارش یا سوزش واژن

احساس تیرکشیدن یا سوزش هنگام ادرار

مقاربت دردناک

خونریزی سنگین

شکم درد شدید

کمر درد

تهوع یا استفراغ

ترشحات غیرمعمول واژینال

سرطان دهانه رحم و رحم

خونریزی واژینال، از جمله خونریزی پس از نزدیکی، می تواند نشانه سرطان گردن رحم و رحم باشد. این سرطان ها بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال و زنان یائسه شایع هستند.

علاوه بر سن، دیگر عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی یکی از این سرطانها، داشتن اضافه وزن (برای سرطان آندومتر) یا استفاده از قرصهای ضدسرطان به مدت پنج سال یا بیشتر (برای سرطان دهانه رحم) می باشند. آلوده شدن به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یکی دیگر از عوامل خطر سرطان گردن رحم است.

اگر خونریزی پس نزدیکی را تجربه کردید و دوران یائسگی را سپری میکنید، به پزشک خود مراجعه کنید تا سرطان های دهانه رحم و رحم شناسایی یا رد شوند. همانند سایر انواع سرطان ها، زمانی که سرطان در مراحل اولیه شناسایی میشود، درمان موثر تر خواهد بود.

عوارض :

عوارض جدی خونریزی پس از نزدیکی معمولا شایع نیستند، مگر اینکه علت سرطان یا عفونت درمان نشده باشد. موارد زیر برخی از عوارض احتمالی می باشند:

آنمی

خونریزی شدید یا طولانی می تواند باعث کمبود آهن در بدن شود زیرا سلول های قرمز خون در بدن شما از بین می روند. نشانه های کم خونی عبارتند از:

ضعف

خستگی

سرگیجه

سردرد غیر طبیعی رنگ پریدیگی غیر طبیعی پوست

اگر کم خونی ناشی از خونریزی شما باشد، پزشک ممکن است مکمل آهن را تجویز کند. اما مهم ترین منبع آهن رژیم غذایی است. اگر شما در مورد سطوح آهن خود نگران هستید، غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بیشتر بگنجانید.

عفونت

اگر دچار خشکی واژن هستید، خطر ابتلا به عفونت ادراری بیشتر میشود.
شناسایی علت خونریزی پس از نزدیکی، نشانه بسیاری از بیماری ها است. پزشک ابتدا سرطان را با بررسی واژن و دهانه رحم، گرفتن پاپ اسمیر و احتمالا انجام بیوپسی، رد خواهد کرد. اگر سرطان مشخص شود، به متخصص ارجاع داده خواهید شد.

بعد از اینکه سرطان به عنوان علت خونریزی شما حذف شد، برای تعیین علت، چندین مرحله میتواند انجام شود:

معاینه واژن و رحم، به صورت بصری یا از طریق دستگاه بزرگنمایی به نام کولپوسکوپ

سونوگرافی ترنس واژینال

آزمایش ادرار

آزمایشات خون

آزمایشات ترشحات واژن

درمان خونریزی پس از مقاربت:

علت خونریزی واژینال درمان را شما را تعیین خواهد کرد.

روان کننده ها (لوبریکانت)

اگر خونریزی شما ناشی از خشکی واژن باشد، روان کننده های واژن می توانند کمک کنند. به طور منظم از آنها استفاده کنند، این محصولات توسط دیواره های واژن جذب می شوند. آنها باعث افزایش رطوبت و کمک به بازگرداندن اسیدیته طبیعی واژن می شوند.
روان کننده های واژن در طول مقاربت اصطکاک ناخوشایند را نیز کاهش می دهند. بهتر است از محصولات حاوی پارابن یا پروپیلن گلیکول اجتناب کنید.

هشدار: روان کننده های مبتنی بر روغن مانند وازلین، می توانند کاندوم ها و دیافراگم های لاتکس را از بین ببرند. وازلین و کاندوم را مخلوط نکنید. اگر این نگرانی را دارید، از یک روان کننده حاوی آب یا سیلیکون استفاده کنید. اگر خشکی واژن ناشی از یائسگی یا تخریب تخمدان ها باشد، با پزشک خود درباره استروژن درمانی صحبت کنید. محصولات موضعی استروژن شامل کرم های واژینال و شیاف استروژن هستند. گزینه دیگر حلقه استروژناست. حلقه استروژن یک حلقه انعطاف پذیر است که در واژن قرار دارد. این حلقه دوز پایین استروژن را برای ۹۰ روز آزاد می کند.
هورمون درمانی خوراکی که جایگزین هورمون استروژن و پروژستین می شود، گزینه درمان دیگری برای برخی از زنان است. با پزشک خود درباره خطرات و مزایای این نوع درمان مشورت کنید.

سایر درمان ها

واژینیت می توانند به علت عفونت و خشکی واژن باشند. علت ممکن است ناشناخته باشد. بسته به علت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است برای درمان بیماری لوپوس و بیماری های STD تجویز شوند.

اگر دهانه رحم شما به علت عفونت آسیب دیده باشد، پزشک ممکن است سلول های آسیب دیده را با استفاده از نیترات نقره یا کریو جراحی، حذف کند. در این روند، سلولهای آسیب دیده فریز و کشته می شوند.

دیدگاه کلی

خونریزی پس از نزدیکی معمولا نشانه بیماری دیگری است. بسیاری از این بیماری ها، مانند عفونت ها و پولیپ ها، قابل درمان هستند. لکه بینی گاه گاه بعد از رابطه جنسی معمولا بدون مراقبت های پزشکی به خودی خود از بین میرود. اگر دوران بعد از یائسگی را سپری میکنید، در صورت خونریزی پس از نزدیکی فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی