Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

ترس از دخول در زنان | فوبیا در رابطه جنسی

ترس از دخول در زنان

ترس یا فوبی جنسی یا ترس از دخول به یک حالت روانی اطلاق میشود که در آن حالت زن و ندرتا” مرد از برقراری تماس جنسی یا مقاربت جنسی می هراسد. گاهی اوقات این اختلال یا فوبی به حدی شدید است که مشاهده شده سال ها پس از ازدواج هنوز رابطه زناشویی برقرار نمی‌شود «به وفور مشاهده شده است». گاهی اوقات حتی جراحی صورت می‌گیرد اما باز این مشکل تماس وجود دارد.

اگر زوج ها به داشتن رابطه زناشویی تمایل دارند باید با کاهش استرس و فراهم آوردن شرایط محیطی و روانی مناسب برای برقراری رابطه اقدام کنند و هرگز یکی از طرفین، دیگری را برخلاف میلش مجبور به اینکار نکند یا درصورت ناتوانی در برقراری این روابط یک دیگر را متهم به ناآگاهی نکنند، زیرا چنین رفتاری سبب سردی و استرس در تمایلات جنسی و مشکلات بعدی می‌شود. حمایت عاطفی و تلاش برای لذت بردن زن و شوهر از یک دیگر، شرط اصلی موفقیت در تجربه های جنسی اولیه است و سایر مهارت ها آموختنی است.

 

علائم فوبیا رابطه جنسی

به طور کلی فوبیا به یک ترس بیمارگون از چیزی یا موقعیتی اطلاق میشود که به طور معمول ترس ندارد. مثل ترس از ارتفاع، ترس از برخی حیوانات خانگی، ترس از دیدن خون و … ترس از رابطه جنسی هم یکی از همین موارد است.

واکنش های معمول فوبیا عبارتند از:

احساس فوری از ترس، اضطراب و وحشت زمانی که در معرض منبع ترس و یا حتی افکار منبع قرار می گیزید(در این مورد، برخورد جنسی)

درک اینکه ترس غیرعادی و شدید است، اما در عین حال ناتوانی در درک آن است

بدتر شدن علایم اگر عوامل ایجاد آن حذف نشود

اجتناب از وضعیتی که موجب واکنش ترس می شود

تهوع، سرگیجه، مشکل تنفس، تپش قلب، و یا عرق کردن در معرض عوامل ایجاد فوبیا

 

علل فوبیا رابطه جنسی

همیشه روشن نیست که چه چیزی باعث ترس و وحشت خاصی می شود. اگر یک علت خاص وجود داشته باشد، اول درمان آن مهم است. علل مختلف فوبیا رابطه جنسی ممکن است مسائل جسمی یا عاطفی باشد.

واژینیسموس : باید در نظر داشت که از اصلی ترین علل فوبیا رابطه جنسی واژینیسموس است. واژینیسموس زمانی است که ماهیچه های واژن به طور غیرمستقیم هنگامی که اقدام به نفوذ واژن می شوند، منقبض می شوند. این می تواند مقاربت را دردناک و حتی غیرممکن کند. همچنین می تواند با قرار دادن یک تامپون این وضعیت ایجاد شود. چنین درد شدیدی و پایدار می تواند منجر به ترس از صمیمیت جنسی شود.

استرس در برقراری نخستین رابطه : مشکل رایج دیگر​​ برقراری روابط زناشویی برای نخستین بار است که می‌تواند بسیار استرس زا باشد، بویژه اگر زوج یا زوجه آگاهی چندانی از چگونگی برقراری این روابط نداشته و به میزان کافی آموزش ندیده باشند. روابط جنسی اولیه زن و مرد اگر بخوبی انجام شود در استقبال زوج ها برای برقراری مجدد این روابط ودر نتیجه، داشتن زندگی جنسی رضایت بخش نقش بسزایی دارد.

اضطراب : اختلالات اضطرابی با تشدید تعداد زیادی از بیماری ها ازجمله بیماری های قلبی، دیابت، پرفشاری خون، اختلالات گوارشی و همچنین ایجاد موانع و مشکلات روانشناختی ، می‌تواند عملکرد جنسی زن و مرد را مختل کند و باعث زودانزالی، ناتوانی و بی میلی جنسی در مردان و کاهش برانگیختگی و نرسیدن به ارگاسم در زنان شود و میتوان گفت استرس و اختلال های جنسی بر یک دیگر اثر متقابل دارند. یعنی استرس ممکن است به بروز مشکلات جنسی در فرد بینجامد یا بر عکس مشکلات جنسی بعنوان عاملی اضطراب آفرین بر زندگی فرد سایه بیفکند.

آزار جنسی گذشته : سوء استفاده از کودک و یا سوء استفاده جنسی می تواند باعث اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود و بر شیوه صمیمی بودن یا رابطه جنسی شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.

ترس از عملکرد جنسی : برخی از مردم در مورد اینکه آیا آنها در رختخواب “خوب” هستند، عصبی هستند. این امر می تواند باعث ناراحتی شدید روانی شود، که باعث می شود آنها برای جلوگیری از این مساله یا عملکرد ضعیف از روابط جنسی کاملا اجتناب کنند.

شرمساری از بدن یا دیسمورفیا : شرم از اعضای بدن، و همچنین بیش از حد خود آگاهی در مورد بدن، می تواند تاثیر منفی بر رضایت جنسی ایجاد کرده و موجب اضطراب شود. بعضی از افراد مبتلا به شرم یا نقص عضو بدن (دیدن بدن به عنوان یک عضو ناقص، اگر چه در نظر افراد دیگر طبیعی است) ممکن است به دلیل فقدان لذت و شرم شدید آن را در بر می گیرد و یا از ترس به جنون جنسی متضرر می شود.

اختلال نعوظ در مردان : دشواری به دست آوردن و حفظ نعوظ است. اگر چه قابل درمان است، ممکن است منجر به خجالت، شرم و یا استرس شود. کسی که با ED باشد نمیخواهد این را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد. بسته به شدت احساسات، این ممکن است فرد را به ترس از صمیمیت جنسی تبدیل کند.

 

درمان فوبیا رابطه جنسی

اگر یک جزء فیزیکی وجود داشته باشد، مانند واژینیسموس، این می تواند بر اساس آن درمان شود. درد با مقاربت شایع است. اگر درمان نشود، ممکن است منجر به ترس یا اجتناب از رابطه جنسی شود.

درمان برای ترس ها معمولا شامل روان درمانی می شود. انواع مختلف روان درمانی برای فوبیا، از جمله درمان رفتاری شناختی (CBT)  می تواند سودمند باشد. معمولا این درمان توسط یک متخصص انجام میشود

CBT  مستلزم تلاش برای ایجاد راه های جایگزین برای تفکر در مورد ترس و وحشت است و همچنین تکنیک های یادگیری برای پاسخ دادن به واکنش های فیزیکی به عوامل ایجاد فوبیا. این می تواند مانند یک تکلیف هر روزه برای بیمار در نظر گرفته شود

تهیه و تنظیم مطلب در مجله آموزش زناشویی و جنسی

برداشت http://postharvestjournal.ir 

طبتاج http://tebtaj.ir

طب سنتی http://tebbe-sonaty.ir

محتوای این سایت جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد در صورتی که زیر 18  سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی