Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

ارگاسم یا اوج لذت جنسی چگونه به وجود می آید

اختلال ارگاسم به شرایطی گفته می شود که یک فرد به سختی به ارگاسم یا اوج لذت جنسی می رسد. جالب است بدانید که حتی این شرایط زمانی که فرد از نظر جنسی تحریکات کافی را نیز دریافت می کند هم اتفاق خواهد افتاد. اختلال ارگاسم در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.

به گزارش سایت طبتاج

ارگاسم یا اوج لذت جنسی چیست؟

ارگاسم بطور کلی در متون تخصصی به اینصورت تعریف میشود ، انقباض شدید ماهیچه ای در طی روابط جنسی که بهمراه تغییر در بعضی علائم بدنی مثل تغییر در ضربان قلب، تغییر در فشار خون و تغییر در عمق و نرخ تنفس میباشد .

ارگاسم یا اوج لذت جنسی در زنان و مردان، حسی بسیار قوی و سرشار از لذت است که موجب تخلیه احساسات انباشته شده شهوانی می شود. این واژه دارای تعاریف متعددی است که پزشکان آن را بر مبنای تغییرات فیزیولوژیکی بدن و روانشناسان بر پایه تغییرات احساسی و شناختی تعریف خواهند کرد.

ارگاسم در مردان با احساس ذهنی غیر قابل اجتناب بودن انزال آغاز شده و با بروز انزال پایان می یابد. ولی ارگاسم در زنان با انقباض مجرای واژینال همراه است؛ تغییرات دیگری در ارگاسم زنان، زیرا حرکات غیر ارادی و ارادی عضلانی، زیاد شدن فشار خون و افزایش تعداد ضربان قلب هم در این مرحله روی میدهد .

علل رسیدن به ارگاسم

تصور عموم این است که ارگاسم یا اوج لذت جنسی تجربه جنسی لذت بخشی است که تمام هیجانات جنسی را تخلیه می کند. در حقیقت علل رسیدن به ارگاسم از نظر فیزیولوژیکی پاسخ به تحریکات مداومی است که در ناحیه
آلت تناسلی زن ومرد ، سینه و بخصوص نوک پستان ها برای فرد ایجاد می شود.

علل رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی در پاسخ به تحریکات به صورت های ذکر شده در ذیل رخ می دهد:

یک: طی فرآیندی که بافت ناحیه پر از خون و متورم شده است و این تورم به نوعی نتیجه و پاسخ آن می باشد.

دو: فرآیندی که در آن عضلات کشیده شده و دارای انعطاف پذیری های ارادی و انقباضات غیرارادی می باشد.

مزایای سلامتی ارگاسم در مردان

این امر مردان را در برابر خطر بروز سرطان پروستات حفظ خواهد کرد.

طی نتایج مطالعه ای که کوهورت در سال 1997 منتشر کرد، نشان داده شد که خطر مرگ و میر مردانی که دارای تجارب بیشتر و متعددی در این زمینه هستند در مقایسه با آن هایی که تعداد کمتری را تجربه می کنند، پایین تر است.

در حقیقت انزال های مکرر موجب می شود تا پروستات مردان سالم تر بماند و جالب است بدانید که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که بیشتر ارگاسم یا اوج لذت جنسی را تجربه می کنند به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.

همچنین برخی از هورمون های ترشح شده در هنگام ارگاسم از بروز بیماری های قلبی نیز جلوگیری خواهند کرد. مردانی که تجربه بیشتری در این زمینه دارند از بیماری های قلبی بیشتر در امان می مانند.

اختلال ارگاسم چیست؟

اختلال ارگاسم به شرایطی گفته می شود که یک فرد به سختی به ارگاسم یا اوج لذت جنسی می رسد. جالب است بدانید که حتی این شرایط زمانی که فرد از نظر جنسی تحریکات کافی را نیز دریافت می کند هم اتفاق خواهد افتاد. اختلال ارگاسم در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.

عوامل موثر در اختلال عملکرد ارگاسم

در برخی موارد شناسایی عوامل موثر در اختلال ارگاسم می تواند دشوار به نظر برسد. اما معمولا زنان به علل وجود اختلال در شرایط فیزیکی، عاطفی و روانی نمی توانند ارگاسم یا اوج لذت جنسی را به درستی تجربه کنند. سایر موارد به شرح زیر است:

سن بالا

برخی از بیماری ها مانند دیابت

سابقه جراحی در زنان مثل هیسترکتومی

استفاده از برخی دارو های خاص، به ویژه دارو های ضدافسردگی که نقش مهمی در بروز این اختلال دارد.

خجالت

تصور ترس از گناه داشتن لذت بردن از فعالیت های جنسی

سابقه سوء استفاده جنسی

بیماری های روانی مانند افسردگی و…

اعتماد بنفس پایین

عدم اعتماد به طرف مقابل

بهتر است بدانید که در برخی مواقع ترکیبی از عوامل ذکر شده با هم موجب می شوند تا این اختلال رخ دهد.

علائم اختلال ارگاسم چیست؟

معمولا اولین و مهم ترین علامت و نشانه این عارضه ناتوانی فرد در تجربه و دستیابی به اوج لذت جنسی می باشد. سایر علائم نیز می تواند شامل ارگاسم هایی باشد که فرد را راضی نمی کند و یا مدت زمان زیادی برای رسیدن به اوج لذت جنسی مورد نیاز است.

زنانی که دچار این عارضه می باشند گاها ارگاسم یا اوج لذت جنسی را در حال انجام رابطه جنسی و یا با خود ارضایی تجربه کنند. ولی اغلب مراجعین همراه با اختلال ارگاسم دچار اختلال سرد مزاجی زن یا بی میلی جنسی نیز هستند.

درمان اختلال ارگاسم

درمان این بیماری به علت بروز آن بستگی دارد.

اگر به واسطه وجود بیماری های جسمی یا روانی است باید درمان های مورد نیاز توسط تجویز های پزشک حاصل شود.

زن و مرد باید روش های رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی بلد باشند و تحریکات لازم برای رسیدن به اوج لذت جنسی انجام شود.

تحقیقات نشان داده است که تقریبا بیست و پنج درصد زنان در سطح دنیا اختلال ارگاسم را تجربه می کنند. آشنایی با عوامل روانی موثر بر ارگاسم زنان می تواند تا حد قابل توجهی شرایط را برای رفع این معضل مهیا نماید چرا که بعضی از زنان هیچگاه ارگاسم یا اوج لذت جنسی را در طول زندگی خود تجربه نکرده و به اوج لذت جنسی نمی رسند.

عوامل روانی موثر بر ارگاسم زنان

در ادامه قصد داریم تا شما را با عوامل روانی موثر بر ارگاسم زنان بیشتر آشنا کنیم:

اندیشه های انتقادی نسبت به بدن

داشتن ذهنیت بد در مورد بدن از جمله اینکه اندام های جنسی ایده آل نیستند و یا فرد سینه های زیبایی ندارد و یا شکل ظاهری واژن خود را نمی پسندد همگی در نرسیدن به اوج لذت جنسی تاثیرگذارند.

نگرانی از اینکه شریک جنسی لذت نبرد

بیشتر زنان به جای اینکه هنگام یک رابطه جنسی به احساسات خود توجه کنند بر روی اینکه آیا همسرشان از او لذت می برد یا خیر تمرکز می کنند و ترس از اینکه شاید شریک جنسی بهتری را پیدا کند و … موجب می شود تا ارگاسم را تجربه نکنند.

ترس عدم توانایی در کنترل کردن خود

برخی از زنان به دلیل ترس از این موضوع که ممکن است نتوانند احساسات و هیجانات خود را کنترل کنند و یا جیغ بزنند و یا بی اختیاری ادرار یا مدفوع داشته باشند نمی توانند به ارگاسم برسند.

مشغولیات ذهنی بیش از حد

نداشتن آرامش در هنگام رابطه جنسی و مشغول بودن ذهن به اتفاقاتی که در طول روز افتاده یا وظایفی که بر عهده فرد است و باید آن ها را انجام دهد همگی سبب می شود تا فرد اوج لذت جنسی را تجربه نکند.

ترس از اتهام

حجب و حیای زنان موجب می شود تا نتوانند هنگامی که در آغوش همسر هستند به صورت راحت و آزادانه عکس العمل هایی مناسب داشته باشند و این خجالت زدگی یا ترس ازینکه مورد اتهام واقع شوند سبب می شود تا آن ها هیچگاه به ارگاسم نرسند.

مزیت رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی برای سلامت زنان شامل موارد متعددی می شود که از جمله آن ها می توان به افزایش سطح گردش خون در لگن، تنظیم شدن سیکل عادت ماهیانه، شادابی و نشاط و … اشاره نمود. زمانی که در هفته حداقل یکبار رابطه جنسی دارند و ارگاسم را تجربه می کنند از سلامت بیشتری نسبت به زنانی که رابطه جنسی کمتری دارند، برخوردارند.

مزیت ارگاسم برای سلامتی

رسیدن به ارگاسم سبب تقویت غده هیپوتالاموس و تنظیم ترشحات غده هیپوفیز می شود.

افزایش میزان باروری در زنان

تنظیم اشتهای فرد

بهبود روند سم زدایی از بدن

بهبود فرآیند هضم

خلق و خوی بهتر

جلوگیری از سرطان

رفع بیماری های قلبی

کمتر شدن خطر ابتلا به پوکی استخوان

ایجاد آرامش با افزایش ترشح هورمون های اندورفین در بدن

بهبود عملکرد مغز انسان

افزایش ایمنی سیستم دفاعی بدن

پوستی سالم و زیبا

کمک به کمتر شدن انواع درد های میگرنی

توانایی بدن در برابر بیماری هایی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار بیشتر خواهد شد.

جالب است بدانید هورمون های ترشح شده در هنگام ارگاسم به بدن کمک می کنند تا تحمل بیشتری در برابر درد داشته باشند. این امر به زنان در موقعیت های مختلفی مانند زایمان بسیار کمک خواهد کرد.

مطالعات انجام شده بر روی زوج های متعددی بیانگر این حقیقت است که داشتن سه بار رابطه عاشقانه با همسر در طول یک هفته می تواند استرس و اندوه را به میزان قابل توجهی از افراد دورتر نماید و آن ها را ده سال جوانتر کند.

گردآوری و تنظیم در سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج

 

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی