Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

اجزاء دستگاه تناسلی زنانه

اجزاء دستگاه تناسلی زنانه

بر خلاف دستگاه تناسلی مردانه، تمام اجزاء دستگاه تناسلی زنانه در داخل بدن در محوطه لگن قرار گرفته است. دستگاه تناسلی زن از دو بخش عمده خارجی و داخلی تشکیل یافته است.


دستگاه تناسلی خارجی شامل فرج (ولو)، واژن(مهبل) و پرده بکارت( هایمن) است.

به گزارش سایت  طبتاج    فرج قسمت کاملاً خارجی دستگاه تناسلی زنان است که از بیرون بدن قابل رؤیت است و بصورت یک ناحیه لوزی طبتاج شکل در بین دو پا و در پائین شرمگاهی( محل رشد موهای زهار) قرار گرفته است. فرج از بیرون به وسیله لب های بزرگ و کوچک فرج پوشیده شده است. این لب ها هر یک بصورت دو چین نیمه مدور هلالی شکل در دو طرف فرج بوده و در وضعیت معمولی روی هم خوابیده و دهانه فرج را می بندند.

 

لب های بزرگ فرج از دو لایة پوستی تشکیل یافته اند. در زیر لب های بزرگ، لب های کوچک قرار دارند که از دو لایه مخاطی تشکیل شده اند. لب های کوچک در هدایت درست ادرار نقش دارند. این دو لبه از بالا و پائین به هم وصل هستند. در محل اتصال این دو لایه در بالا عضو کوچک حساسی به نام کلیتوریس وجود دارد که در اثر تحریک و دستکاری، سفت و اندکی بزرگ میشود و در احساس لذت جنسی نقش دارد.

 

در بین لب های فرج فضایی به وجود می‌اید که خروجی پیشابراه (مسیری که ادرار را از مثانه به بیرون بدن می رساند- محل ادرار کردن) در قسمت بالایی آن است و در پائین آن خروجی واژن (واژن) قرار دارد.

 

- در دخترانی که هنوز رابطة جنسی نداشته اند اغلب قسمت های خروجی واژن با قشری نازک به اسمپرده بکارت پوشیده شده است. پرده بکارت بصورت یک ورقه نازک (به ضخامت ۱ یا ۲ میلی متر) درست در پشت لب های کوچک فرج قرار دارد و دهانه واژن را می پوشاند.

 

در پرده بکارت منافذی برای خارج شدن خون قائدگی موجود است . منفذ پرده بکارت در اشخاص مختلف، اندازه و شکل مختلفی دارد و از  خصوصیت های آن برای تشخیص باکره بودن یا نبودن فرد استفاده می گردد. در اغلب موارد با نخستین ورود آلت تناسلی مردانه به داخل واژن پرده بکارت پاره میشود و برای همیشه از خروجی واژن کنار میرود .


- در پوست بالای لبه ها در پائین شکم ناحیة برجستگی عانه موجود است که در زمان بلوغ با تجمع چربی زیرپوستی، حالت برجسته پیدا میکند و در روی آن و هم در روی لب های فرج، موهای تناسلی آغاز به رشد میکنند.

 

دستگاه تناسلی داخلی از واژن، رحم، لوله های فالوپ (لوله های رحمی) و تخمدانها تشکیل یافته است


واژن لوله ای عضلانی است که از فرج در بیرون بدن تا رحم در داخل بدن ادامه دارد. طول واژن ۱۲- ۸ سانتیمتر در زنان بالغ است. با توجه به اینکه این عضو دارای دیوارة عضلانی است میتواند منقبض یا منبسط شود. همین خصوصیات سبب میشود که واژن بتواند یک جسم به باریکی تامپون تا یک نوزاد موقع تولد را در داخل خود جای دهد. واژن چند عملکرد متنوع دارد. واژن محل مستقر شدن آلت تناسلی مردانه در زمان رابطة جنسی است و با اعصاب موجود در آن لذت جنسی در زمان ارتباط جنسی را برای زن به وجود می آورد


واژن در سمت داخل بدن به رحم وصل میشود . این اتصال از طریق دهانة رحم که دیواره ای قدرتمند و ضخیم دارد و خروجی آن بسیار کوچک است انجام میشود . در طی زایمان خروجی دهانة رحم قدری گشاد میشود و به نوزاد اجازه میدهد از رحم بیرون شود.

رحم مثل یک گلابی برعکس در محوطه لگن قرار دارد که کارکرد اصلی آن مراقبت و تغذیه جنین در حال رشد در طی بارداری است. همچنین در موقع فعالیت جنسی، اسپرم داخل مایع منی مرد دستگاه تناسلی مردانه بعد از وارد شدن به واژن، شنا کرده و از طریق رحم و بعد لوله های رحمی خود را به تخمک می رساند که در صورت حضور تخمک، بارور شدن آن امکانپذیر می گردد.

رحم دیواره های ضخیم عضلانی دارد. در واقع این عضلات، قدرتمند ترین عضلات بدن یک زن هستند. انقباض همین عضلات است که در موقع زایمان بسیار شدید میشود و سبب خارج شدن نوزاد و هم درد زایمان می گردد. وقتیکه زنی باردار نیست رحم تنها حدود ۵/ ۷ سانتیمتر طول و ۵ سانتیمتر عرض دارد.

سطح داخلی رحم از بافتی فعال به اسم آندومتر پوشیده شده است. این بافت حساس به تغییرات هورمونی است و بعد از بلوغ تا قبل از یائسگی در هر دوره قاعدگی، ریزش میکند و خون ریزی( عادت) ماهانه را شکل میدهد . بعد از پایان خون ریزی، این بافت مجددا تشکیل میشود . تغییرات بافتی آندومتر، فضای رحم را برای پذیرش جنین( در صورت بارداری) و لانه گزینی آن فراهم میکند .

در دو گوشة بالایی رحم لوله های فالوپ یا لوله های رحمی قرار دارند که رحم را به تخمدانها وصل میکنند . لوله های فالوپ که در دو سمت رحم هستند حدود ۱۰ سانتیمتر طول دارند و عرض آن ها از عرض یک رشتة ماکارونی بیش تر نیست. در سمت دیگر، یعنی سمتی که نزدیک تخمدان هاست، لوله های فالوپ قیفی شکل هستند و دور تخمدان را می پوشاند ولی کاملا به آن وصل نیستند. سمت قیفی شکل با حرکات خود موقع تخمک گذاری، تخمک بیرون شده از تخمدان را به داخل لولة فالوپ هدایت میکند و با حرکات دیوارة عضلانی خود تخمک را به طرف رحم می راند.

تخمدانها دو عدد هستند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار می گیرند. تخمدانها تخم مرغی شکل هستند و دارای هزاران تخمک هستند که پس از بلوغ و آغاز قاعدگی، هر ماه یک تخمک ازاد میکنند . این تخمک از طریق لوله های فالوپ به طرف رحم حرکت میکند . در صورتیکه در این مسیر با اسپرم مردانه اصابت کند تخم تشکیل می شود که میتواند سبب بارداری و تولید جنین شود، در غیر این صورت تخمک بهمراه بافتهای رحمی در موقع خون ریزی قاعدگی از بدن بیرون می آید .


تخمدان ها در حین بلوغ معمولاً ۵- ۴ سانتیمتر طول دارند. تخمدان ها علاوه بر منبع تامین تخمک، بعنوان غدد داخل ریز بدن زن هم عمل میکنند و استروژن و پروژسترون که هورمونهای زنانه هستند تولید میکنند .


نقش زن در تولیدمثل :
نقش زن در مقایسه با مرد بسیار پیچیده است. نقش مرد این است که اسپرم تولید کند و برای بارورسازی آن را به دستگاه تناسلی زن و اندام جنسی ویانتقال دهد. در این جا نقش مرد در تولیدمثل تمام میشود . و نقش اصلی زن بعد تخمک سازی آغاز میشود . بعد ترکیب اسپرم با تخمک جنین در رحم شروع به تولیدمثل میکند . اما این فرآیند بسیار پیچیده است که در این مبحث به آن نمی توان پرداخت.


رحم:
رحم اصلی ترین عضو تناسلی زن میباشد . که مثل یک گلابی تخت میباشد . که قسمت پهن آن در بالا و قسمت باریک ان در پایین واقع است. طول رحم حدود ۶ تا ۹ سانتیمتر میباشد که اما تخمینی است. این ابعاد در زنان زایمان کرده بیش تر میشود .


در مرکز رحم حفرهای موجود است که دارای سه سوراخ است. که دوسوراخ به لوله هائی به اسم فالوپ ارتباط دارند و و سوراخ پایینی به مهبل (واژن) راه دارد. محلی یا مسیری برای وارد شدن اسپرم است.

مهبل( واژن):
واژن ارتباط دهنده رحم از داخل به بیرون آن است. که در موقع امیزش جنسی( نزدیکی) اسپرم را به رحم می رساند. واژن در سر دارای سوراخی میباشد که به آن دهانه واژن میگویند . این دهانه در دختران باکره به وسیله غشا ویژه ای به اسم پرده بکارت پوشانده شده است. که با نخستین رابطه جنسی و ورود آلت کامل به وسیله مرد پاره میشود. جالب است بدانید که در زناناشکال مختلف واژن وجود دارد.


اعضا تناسلی خارجی زن (مهم در رابطه جنسی):
تمامی موارد بالا جز اعضا داخلی می شدند ولی اعضا خارجی زن حاوی لبهای خارجی و لبهای داخلی و چوچوله( بظر) میشوند این اعضا کم و بیش ظاهر هستند.

لبهای خارجی:
لبهای خارجی و یا بزرگ دو چین بزرگی هستند که اندامهای تناسلی داخلی را محاصره نموده اند . این لبهای واژن پوشیده از مو هستند. این لبها طوری واژن را پوشش داده اند که که تنها با جدا کردن این لبها لبهای داخلی واژن قابل رویت هستند. ولی با افزایش مراتب تماس جنسی و زایمان وافزایش سن این لبها از باز میشوند .

لبهای داخلی:
با باز شدن لبهای خارجی لبهای داخلی که کوچک و ظریف هستند ظاهر میشوند. اما میزان این لبها هم در زنان مختلف هستند. عرض این لبها حدود ۵٫۲ تا ۵٫۵ هستند.
این لبها دارای بافهای عصبی هستند که به تحریکات جنسی حساس هستند. که در این موقع متورم میشوند .

چوچوله( بظر)( کلیتوریس):
محل انقطای دو لب داخلی واژن در قسمت بالائی فرج را چوچوله (کلیتوریس) می نامند که به لحاظ ساختاری شباهتی به آلت تناسلی مرد دارد و اختلاف اصلی اش در انازه آن است که به حدود۰٫۷۵ تا ۱ سانتیمتر میرسد . سر آن گرد و مانند نخود است. و بسیار در در برابر تحرکات جنسی بسیار انعطاف دارد و سبب برانگیختن فوق العاده زن میشود . و میتوان ذکر کرد کانون تحرکات جنسی زن است. و باید در تماس جنسی به وسیله مرد به آن توجه شود.

تیره شدن رنگ چهره کشاله ران، واژن، لبهاى فرج، نوک سینه در زنان
رنگدانه های پوستی( ملانین) ماده ای می باشند که به وسیله سلول های ملانوسیت در پوست تولید میشوند . اشخاص تیره پوست دارای ملانین بیشتری در پوست هستند. لک های تیره در پوست، در اثر تجمع و ته‌نشین شدن ملانین و همچنین افزایش سلول های رنگدانه ساز در پوست ظاهر میشوند. (بیشتر بخوانید:


در دید کلی تغییرات در رنگ پوست می تواند علل مختلفی داشته باشد. از مهم ترین آن عاملهای ژنتیکی و تغییرات هورمونی است. از سویی برخی از عوارض بر تغییر پوست تأثیر می گذارند از جمله :بیماری های متابولیستیک( سوخت و ساز)، بیماری های التهابی، Acanthosis nigricans، اختلال های ژنتیکی، عفونت های پوستی، کمبود ویتامین ها، بیماریهای خطرناک پوستی، داروها، سو تغذیه، بارداری، پرکاری یا کم کاری تیروئید، بیماری کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عوامل شیمیایی، فعال شدن بی اندازه انسولین، بیماری آدیسون، نور افتاب، ملاسما (لک صورت) و غیره.


تراکم سلول های دارای رنگدانه های پوست در سطح پوست برابر نیست. آن ها در نوک سینه، صورت و ناحیه ی تناسلی بیش تر هستند و همچنین میزان آن ها در نقاط در معرض نور بیش تر می باشند. نژادهای گوناگون دارای ملانین برابر نیستند.


اکثرا تاریکی لب داخلی (labia minora) به علت تغییرات هورمونی، تحریک پوستی و حاملگی می باشد. این تیرگی پس از سن بلوغ امکان دارد بیش تر شود. رنگ تیره لب داخلی در سن بلوغ به دلیل تجمع رنگدانه ملانینی است که به پوست رنگ می دهد. در خانم های بالغ تجمع این رنگدانه ها می تواند بیش تر بر روی نوک سینه، کلیتر و لبهاى فرج صورت گیرد و در زمان شیردهی میزان آن بر روی نوک سینه بیش تر می شود.


لکه های قهوه ای رنگ میتواند بر اثر آلرژی تماسی یا قارچ هم باشد. در صورتی که بر اثر التهاب و عفونت قارچی باشد میتوان آن را با درمان های جلدی درمان نمود. برخی از نقاط تیره را با لایه برداری و یا لیزر میتوان بر طرف کرد که نمونه بزرگ آن مایکل جکسون ستاره موسیقی پاپ آمریکاست.


با افزایش سن زنان، بافت چربی زیر پوست نازک تر میشود و سیاهرگها اکثر به آسانی قابل مشاهده میگردند و پوست ناحیه مارک رنگ سیاه متمایل به آبی بخود میگیرد که حالتی طبیعی است. در این رابطه خانم ها بیش تر به کشاله ران حساس میشوند.


همانطوریکه گفته شد در مجموع تیره شدن لبهای فرج در سنین بلوغ به علت تغییرات هورمونی، بلوغ و تغییرات منظم بدن در حال رشد می باشد. درصورتی که شما در بیست سالگی یا بیش تر باشید، این وضعیت معمولاً میتواند به علت تغییرات هورمونی، داروهای ضد حاملگی و موارد هورمونی شبیه باشد. درصورتی که هر گونه درد، ناراحتی، خارش، تورم یا دیگر علایم غیر معمولی را داشته باشید با پزشکتان مشاوره نمائید. ولی درصورتی که غیر از تیره شدن بقیه موارد سلامتیتان طبیعی باشد علتی برای اندوه خوردن وجود ندارد و زیاد به آن خیره نشوید و من اطمینان دارم که همسرتان هم این مسئله را بغرنج نکرده است. بهر حال خجالت را کنار بگذارید باتوجه به این که علل دیگری هم موجود است ، با دکترتان هم مشاوره نمائید به دلیل آن که برای من تنها نظر دکتر معالج مورد تأیید است.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی